måndag 3 december 2007

Omtänk i vård och drivmedel

Igår var nog första dagen på jättelänge som jag inte skrev något alls på bloggen. Det kändes lite tomt men jag höll på med olika förberedelser hela dagen förutom det traditionella kyrkobesöket första advent. Sedan fanns det ingen inspiration och kreativitet kvar.
Egentligen har jag inte tid nu heller. Ska strax iväg och kursa. Men jag kunde inte motstå att kommentera kristdemokraternas senaste utspel.

Att i stället som de förespråkade i valet att momsen på bensin skulle sänkas vill man nu höja bensinskatten. Sent ska syndaren vakna. (DN, Svd)
Att den föreslagna momssänkningen inte ens var praktiskt genomförbar enligt EU-regler bekymrade inte kd det minsta. Men de fick säkert en hel del röster på detta. Och fp som inte ville sänka bensinskatten fick utstå en hel del spott och spe för detta.

Men det är klokt att satsa på skatten. Tyvärr drabbar det mig och alla andra som måste åka en bit för att jobba men ett högre reseavdrag kan kompensera detta. Arbetsresor måste gå "skadesfria" eftersom de i en del fall är oundvikliga om det är arbetslinjen som ska gälla. Sedan kan man självklart diskutera var gränsen går samhällsekonomiskt och miljömässigthur långt man ska behöva resa.
Och moderaterna lägger om sin vårdpolitik. (DN) Det är inte ägandeformen numer som är den viktigaste utan kvalitén på vården. I och för sig också ett välkommet beslut men det är skrämmande om man tidigare fullständigt struntat i kvalitétstänkande och bara sett till ägarfrågan.
Självklart är det så att det är kvalitén som är det viktigaste. Man ska inte privatisera och sälja ut bara för säljandets egen skull utan för att det är bäst för alla parter. för inget säger att en privat vårdgivare är bättre men inget säger heller tvärtom.

1 kommentar:

Simon sa...

nja, bensinskattehöjningar har väldigt lite med miljö att göra, handlar mest om att dra in mer pengar...

Om man vill förbättra miljön lokalt, skulle det vara enkelt att i de större städerna ställa upp krav på renare fordon för taxi, buss, budbilar, arbetsfordon osv... dvs alla de fordon som arbetar i stan och som alltid byts ut var 3 år ca...

Enligt DN, minns inte numret, så ligger hela höjningen av miljöskadliga utsläpp på den komersiella trafiken, privattrafiken minskar redan medan den tunga trafiken ökar...

Vill man ha bättre miljö och inte bara mer skattepengar så är det utbyggd järnväg och tuffare krav på den tunga trafiken samt kanske färre transporter som måste till.

/s