lördag 8 december 2007

Demonstrationer och bananer

Även denna dag har gått i ett enda fläng. Först med pepparkakor och kampanjmaterial på Hässletorg. Sedan snabbt hem för att packa väskan inför eftermiddagens och kvällens begivenhet tillsammans med damerna i Sandareds tennisklubb. Först några timmars tennisspel och sedan julmat och sånger och julklappsutdelning. Eller rättare sagt lottning med hjälp av tärning. Jättekul som vanligt.

Jag tror att vi är ett mycket ovanligt gäng som träffas. Alla bjuder på sig själva och ingen är rädd för att göra bort sig. Man brukar säga att ett skratt förlänger livet. Vi la nog till åtskilliga år till våra liv i kväll.

Lika roligt är det inte överallt i vårt avlånga land. Demonstrationerna blev trots allt av i Salem utanför Stockholm. Trots att polisens tillstånd överklagats till länsrätten och länsrätten lagt tillståndet på is så valde kammarrätten att ändå tillåta demonstrationerna av nazister och antirasister på vänsterkanten. Med förstörelse, bränder och en mängd omhändertagna som resultat. Om man ska tro media så var det de vänsterextrema som orsakade den största förödelsen. (SvD, DN)
Med vetskap om vad som hänt tidigare år borde polisen inte gett tillstånd till demonstrationerna. I det här fallet är det nog medborgarnas säkerhet som ska gå i första hand. Även om jag inser att det är ett stort steg att inskränka yttrande- och mötesfriheten.

Men det är beklagligt att det ska behövas så stora polisresurser för att någon ska få genomföra en lagstiftad rättighet.

Jag tycker hemskt illa om nazistiska och andra högerextrema åsikter. Och jag hade gärna sett att de inte demonstrerat över huvud taget . Men de motverkas inte genom att andra grupper begår kriminella handlingar. I stället gäller det att slå hål på de myter som de högerextrema grupperna för fram.

Det är inte heller särskilt roligt att läsa om hur arbetare vid bananplantager behandlas. (SvD)Hur kvinnor tvingas ha sex med arbetsledare för att få jobb och långa arbetsdagar. Hoppas att man verkligen går till botten med detta för att få det bekräftat eller dementerat. Och att åtminstone svenska konsumenter vägrar köpa bananer från Dole eller Chiquita som tydligen är de största bovarna. Själv köper jag alltid kravbananer eller helst rättvisemärkta. Förhoppningsvis jobbar bananarbetarna på de plantager som odlar kravmärkt eller rättvisemärkt under rimliga villkor. Sedan får jag "kli" i munnen när jag äter banan så jag avstår helst från banan över huvudtaget.

3 kommentarer:

Anonym sa...

JAg sympatisrar hårt med anitnazisterna i Samlem, till skillnad från oss fega kräk så vågar dom stå upp mot ondskan.

Kanske är det som så att alla vi andra också behöver vara där och visa vår avsky mot det hat som hotar att söndra vårt land?

Anonym sa...

Kalla mig "främlingsfientlig" eller "högerextrem" om du vill.

Jag röstar på Sverigedenokraterna för att jag, liksom många andra har sett baksidan av det mångkulturella samhället. Politiker verkar mest blunda för det. Invandrare är överrepresenterade i samtliga brottskategorier (BRÅ) och vi svenskar börjar bli trötta på att ni politiker vägrar ta tag i saken.

Det måste svida ordentligt att veta att vi skötte oss bra och genomförde våran marsch på ett fredligt sätt, samtidigt som vänstergrupper tog till nästintill terroristhandlingar för att få fram sitt "budskap".

Anne-Marie Ekström sa...

Jag håller inte med någon av er.
Jag tänker inte utveckla mina åsikter när det gäller flyende människors rätt att få en fristat. Vi har ett ansvar att ge människor som flyr undan krig och förföljelse skydd. Alla människor är lika värda och har rätt till liv. Den som vill veta mer kan läsa i andra inlägg jag gjort på min blogg.
Om man ser till statistiken så finns det en viss överrepresentation i förhållande till antalet personer men totalt sett så är det ändå flest svenskar som begår brott. Enligt BRÅ. Och det är bara en liten del av alla invandrare som begår brott. Du anonym och dina åsiktsfränder får det att låta som om alla invandrare vore grova brottslingar.
Lansdövergripande brottslighet kommer vi aldrig att komma ifrån oavsett hur många flyktingar vi tar emot.
Och det görs mycket på många håll för att de människor som idag lever i utanförskap och kanske saknar jobb ska komma in i samhället. För det är i arbete och språk nyckeln ligger.
Sedan kan jag inte förstå hur man kan stå upp mot "ondskan" genom att förstöra och förgöra och bruka våld. Det är väl också ett uttryck för hat.
Det är väl lika mycket ondska att förstöra för andra människor.
Därmed inte sagt att jag inte tycker att man kan tala om vad man tycker men då är det mycket bättre att använda ord. Hur man än vrider och vänder på det så är det till sist orden som segrar.Och medmänsklighet.Och den som brukar våld riskerar alltid att förlora. Och det var väl inte meningen i det här fallet.