söndag 18 februari 2007

Kvinnligt och manligt och alkoholskatt

Kan inte låta bli att uttrycka min tillfredsställelse att ett antal kvinnliga forskare på DN-debatt idag går till angrepp mot Annica Dahlström som för någon månad sedan i boken "Könet sitter i hjärnan" förde fram åsikter som att jämställdhet är omöjlig och till och med skadlig för barnen. Att IQ-tester är manipulerade till kvinnors fördel . Att dagis skulle vara skadligt för barnen . MM. Debattörerna slår hål på Annica Dahlströms teorier punkt för punkt. Det känns välgörande. Har dock inte läst boken måste jag erkänna.

Däremot är jag tveksam till skatteutskottets diskussion om att sänka öl- och vinskatten. Jag vet att det finns många argument för, men det finns också många argument emot. Att allt fler dricker allt mer är inte bra för den svenska folkhälsan. Och alkoholen kostar svenska samhället stora summor pengar. Sverige har ju också lyckats få upp frågan om alkohol som en folkhälsofråga inom EU.
Det är självklart inte bra att det smugglas in billig alkohol till Sverige. Många gånger av kriminella ligor. Mycket av den insmugglade alkoholen säljs till ungdomar. Det finns ungdomar som är alkoholister innan de är 20. Men jag tror inte att det blir mindre sådan smuggel om skatten sänks. Däremot kanske vuxna köper mer på systembolaget i stället för att handla utomlands. Det är bra för jag är en "Systembolagskramare.

Jag tror (det är troende i detta fall för ingen kan egentligen veta hur det blir) dock att det är bäst att låta skatten vara. Däremot behövs det riktas fler polisiära insatser mot smuggling och langning. Främst mot ungdomar.
Sedan kan jag inte förstå de vuxna som köper smuggelsprit samtidigt som de är oroliga för en ökad brottslighet. Det kan vara grov internationell brottslighet inblandad i smugglingen.
Nu behöver ju inte jag egentligen ta ställning jag är ju inte med och beslutar längre (satt i skatteutskottet i riksdagen) men jag litar på att mina partikollegor i riksdagen gör ett bra beslut. Sedan är ju frågan om det är en skatteutskottsfråga och inte en regeringsfråga. Men det får väl moderaterna gör upp om sinsemellan.

Själv ska jag ägna kvället åt tennis efter en dag med papperssorterande. Nu är pappren på plats i alla fall. Bland annat en stor papperskasse full som ska gå till återvinning.

Förresten kan någon förklara ordet "dissa" för mig. Ett ord som jag har stött på ett antal gånger sedan jag kom in i "verkliga" bloggvärlden. Jag tror jag förstår men jag har aldrig stött på det någon annanstans.

1 kommentar:

Niklas Frykman sa...

Dissa är ursprungligen en hiphopterm (av engelskans disrespect) som användes för att beskriva en negativ raptext. På den tiden fanns det två övergripnade varianter, att framhäva sin egen förträfflighet eller att göra ned valfri konkurrent. Den senare (dissen) korsade senare Atlanten hit till oss och betyder nu ung. samma sak som såga.