tisdag 13 februari 2007

Barn och reklam och att röra på sig

I dagens DN rapporteras om en undersökning som gjorts av organisationen "Sveriges konsumenter" om barnreklam. Jag tycker i allmänhet inte om förbud men när det gäller reklam som riktar sig mot barn tycker jag att den lagstiftning som finns i Sverige är berättigad. Barn är lättpåverkade och det behövs ibland mycket motståndskraftiga föräldrar för att stå emot barns tjat. Det vore verkligen trist om Sverige tvingas ge upp sitt förbud mot TV-reklam mot barn.

Det som kommer fram i den aktuella rapporten är än mer skrämmande. Att det bland annat finns mycket reklam som riktar sig till barn på nätet. Genom spel och tävlingar.
Onekligen blev jag ganska godissugen när jag gick in på en av godisfabrikanternas hemsidor. Jag måste erkänna att jag själv är en "godisgris", tyvärr, och har ibland svårt att passera lösgodiset i affären utan att plocka till mig en påse. Men mitt godissug grundlades säkert när jag var barn. Mormors socker i potatismoset lade nog grunden.

Sedan länge har talats om risken för att barn blir alltför feta. Mycket stillasittande med data-spel, få gymnastiktimmar i skolan, onyttig mat bidrar till detta. Det som är oroande är att, om inte detta ändras, riskerar allt fler unga att bli förtidspensionerade därför att de inte orkar röra sig. På grund av fetma eller otränade kroppar.
Nu tror jag i och för sig att det börjar hända saker. Allt fler skolor ser till att rörelse varje dag läggs in på schemat. Jag tror inte på högre skatt på fett och socker men bara diskussionerna gör att människor börjar fundera på vad de äter. Och särskilt vad barn får i sig.

Jag hoppas vi kan ha kvar vårt förbud mot reklam mot barn på TV. Att England nu går ett steg i den riktningen åtminstone när det gäller onyttig mat kan kanske bidra till att EU-kommissionen tänker om.
En annan fråga som också är aktuell idag och som gäller barn och ungdomar är att debuten att dricka alkohol går allt längre ner i åldrarna. Intervjun i dagens TV med en tjej som var nykter alkoholist vid 25 års ålder var skrämmande. Samhället har en stor uppgift att minska alkohol- och drogmissbruk bland ungdomar.

Inga kommentarer: