onsdag 7 februari 2007

Pinocchio

Kan inte låta bli att kommentera Pinocchio-statyn. Det är rätt fascinerande att han engagerar en hel stad. Eller? På Expressens (lokala i Borås) hemsida konstateras att det är ett övervägande nej till att ställa upp statyn. 622 personer har röstat. Men vi är väl fler än 100 000 i Borås? Jag kan förstå att människor reagerar. Detta är något utöver det vanliga och många vill inte ha något ovanligt. Jag själv skulle väl inte komma på idén men nu finns det de som vill skänka denna till Borås. Och det är positiv. Jag tror att statyn kommer att sätta Borås ännu mer på kartan.

Jag kommer ihåg en liknande diskussion när jag var ung. Ett konstverk av Arne Jones "Spiralen" skulle sättas upp framför muséet i Norrköping. Nu heter ett av varuhusen Spiralen. Denna spiral har blivit en symbol för Norrköping.
Det kan väl Pinocchio också bli. Förresten så kom han som designade Disneys Pinocchio från Magra som inte ligger så långt från Borås. Så lite anknytning finns det.
Men låt oss se till att få saken ur världen så vi kan diskutera mer angelägna frågor.

Inga kommentarer: