söndag 11 februari 2007

När det oväntade händer

Ibland händer saker som ingen räknat med. Igår fick Marie Lindberg, lärare från Munkedal, uppleva hur det känns att otippad vinna i Melodifestivalen. Hon sjöng onekligen en fin låt som var lite annorlunda än de gamla vanliga melodifestivallåtarna. (Även om jag gillade The Arks låt).
Jag har också varit med om något liknande om än inte av samma omfattning. När jag i valet 2002 hamnade i riksdagen. Jag minns att jag sa att jag kände mig som en prinsessa för en dag. Bara några månader före valet låg folkpartiet på gränsen att åka ur riksdagen. Men den sista veckan före valet steg opinionssiffrorna dag för dag. Det var en otrolig känsla att på valnatten konstatera att jag kommit in i Sveriges högst beslutande församling.
Sedan ersattes förstås lyckoruset av hårt arbete och även en del sömnlösa nätter. Att vara riksdagsledamot är inte att glida kring och glassa som många tror. Intressant och givande och mycket roligt också men definitivt ingen semestertillvaro. Jag hade gärna suttit fyra år till men väljarna ville annorlunda. Nu får jag i stället jobba i lokalpolitiken. Och vara företagare, om än i liten omfattning.
Men dagen då jag fick vara prinsessa glömmer jag aldrig. Det tror jag inte Marie Lindberg gör heller och hon kommer säkert att gå långt med sin musik. Vi behöver faktiskt den typen av musik också.

Inga kommentarer: