måndag 25 februari 2008

Inte säkert i Afghanistan

Hinner egentligen inte skriva. Bilköerna i Göteborg väntar. Om jag kunde skulle jag ta tåget men det skulle ta alldeles för lång tid eftersom jag ska rakt igenom hela stan. Och att tågen går är väl inte alltid så säkert. Väntar på en bättre järnväg men det lär väl inte bli under den tid jag är arbetande åtminstone. Den som tycker att trafiken är besvärlig på Kungsgatan i Borås i rusningstid. Åk till Göteborg i rusningstid så blir han eller hon botad.

Nåväl. Det var inte egentligen det jag skulle skriva. Jag läste en bra krönika i GP av Gert Gelotte som handlar om den goda viljan. Han skriver

" Att både FN och Afghanistans regering har vädjat till omvärlden att inte tvångsavvisa fler till Aghanistan borde räcka - om inte den goda viljan saknas"

Jag håller med. När UD avråder människor från att åka till Afghanistan så avvisar Sverige människor dit trots att FN avråder. Motivet från svenska myndigheter är att det är ganska säkert i Kabul så även om det är osäkrare i de asylsökandes egna delar av landet kan man avvisa till Kabul. En stad som enligt uppgift redan har 300 000 internflyktingar.

Att det är orättssäkert i Afghanistan visar också den dödsdom som en afghansk journalist fick på sig i en rättegång där denne inte fick advokathjälp, inte ens rätt att försvara sig själv. Brottet var att han hädat islam eftersom han laddat ner texter på nätet och visat sina studiekamrater. Han hade inte ens skrivit texterna själv. (SvD)

1 kommentar:

Anonym sa...

Frihet och demokrati för alla eller? Tycker det är en fråga vi bör ställa oss i dessa dagar. Hur långt skall man gå för att försöka skaffa demokrati och frihet i andra länder? Är det vår sak att göra det? Vi kan sucka och tycka det är fruktansvärt men det är i våra västerlänska ögon. Ska vi åter igen ta på oss den så kallade vita mannens börda? Blir vi inte igen en typ av kolonialmakt som visar för vildarna hur saker och ting ska vara?