onsdag 13 februari 2008

Alla hjärtans dag

Det blev sent även igår. Men den här gången skrev jag protokoll från lokalavdelningens årsmöte. Sedan jag kopplade in mitt nätverk i förrgår har jag börjat sköta Internetkontakten från min nya dator. Min gamla som bara är drygt ett år gammal går som ett tröskverk. Fast eftersom jag måste ha en himla många program i den, både gamla och nya programversioner av Office till exempel, är det kanske inte så konstigt.

Skriva tänker jag i alla fall göra från den gamla datorn. Där har jag ett tangentbord som nästan går av sig självt.

I dagarna handlar det mycket om hjärta. I morgon är det alla hjärtans dag. Varför kan det inte vara alla hjärtans dag alla dagar om året? Att människor bryr sig om varandra även resten av årets dagar. Varför ska man ge sin käresta en liten nallebjörn med hjärta på magen just den dagen? Det kanske vore bättre att hjälpa till hemma de övriga 364 eller i år 365 dagarna till exempel. Därmed inte sagt att den som ger bort nallebjörnen inte gör detta ändå. Och visst är det inte fel att vara snäll mot varandra. Eller ge varandra en liten blomma. Men just den uppskruvade stämningen kring Alla hjärtans dag vänder jag mig emot. Det finns många som inte har varken en käresta eller vänner. Och det finns många som har mer grundläggande behov.

De barn som riskerar eller har blivit vräkta från sina lägenheter kanske hellre hade velat att man fokuserar på att se till att alla har tak över huvudet. Det får bara inte förekomma att barn blir vräkta och skiljs från sina föräldrar. Hittills i år har 66 barn vräkts enligt en uppgift på TV igår. Det sociala måste gå in mycket tidigare och hjälpa de familjer som riskerar att råka illa ut.

Inte heller får killen från Eritrea som avvisades idag någon trevlig Alla hjärtans dag. Risken är väl stor att han när han anländer till ett av världens mest ofria länder hamnar i fängelse och kanske torterad i stället för att få en röd ros. (DN)

För dem som dött av drogen GHB upplever inte Alla hjärtans dag över huvud taget. GHB är en drog som orsakar större missbruksproblem än andra droger i Västsverige. Egentligen är det inte själva drogen GHB som är narkotikaklassad som är det stora problemet utan lösningsmedlen GBL eller Butandiol som omvandlas till GHB när de kommer in i kroppen. Under min riksdagstid skrev jag både motioner, frågor och interpellationer för att just butandiol och GBL skulle narkotikaklassificeras. Dessutom anordnade jag och mina borgerliga kollegor från min valkrets ett seminarium i riksdagen för att öka kunskapen om drogerna. Resultatet blev att GBL och Butandiol klassificerades som hälsofarliga ämnen. Men fortfarande är de inte narkotikaklassificerade. Det är dags att det händer något. Jag vet att det inte är lätt eftersom ämnena också har ett annat viktigt användningsområde, till exempel sanera klotter. (DN)

Visst måste vi bry oss om varandra. Men det måste vi göra alla dagar. Jag förstår den skola som förbjudit blomsterutdelning på Alla hjärtans dag . Det känns säkert för dem som inte får en enda ros medan andra får många. Även om det inte borde behöva gå så långt som till förbud. (DN)

Förbud för rosor är det också i Saudiarabien. Fast av andra orsaker. Det anses uppmana människor till omoraliska handlingar mellan icke gifta män och kvinnor att fira andra högtider än de muslimska. Särskilt den här. Men, som alltid när det införs förbud, så blomstrar(!) "svarta" rosor i stället. En ros blir fyra – fem gånger så dyr som normalt. E-post via nätet eller åka utomlands är andra alternativ. (DN)

Riktigt så illa ser väl inte jag firandet av Alla hjärtans dag så att det måste förbjudas. Men en tanke till dem som inte får en ros eller en klapp på kinden av någon som bryr sig kan man ändå kosta på sig i morgon.


 


 

Inga kommentarer: