En intressant historia med mannen som blev bötfälld för att ha stått i bussen. (SvD)Han ville tala med sin kompis under resan och stod därför i mittgången. När föraren sa åt honom att sätta sig ner så vägrade han och föraren kallade på polis. Nog tycker jag att polisen har viktigare saker att göra än att haffa en person som står i en buss. Av fri vilja. Även om jag tycker det självklart att finns det en lag som säger att man ska vara bältad så ska man vara det. För ens egen säkerhet.
Men det hela är intressant på så sätt att det finns andra som tvingas stå i bussen mellan Borås och Göteborg. På motorvägen i 90 km hastighet. Eftersom man inte sätter in extrabussar. Där har människorna inget val.
Redan på min tid i riksdagen tog jag upp frågan med dåvarande infrastrukturminister Ulrica Messing om inte lagen borde ses över. Med tanke på att det förekom skräckfärder mellan de två städerna. Men inget har hänt. Här finns min interpellation.
En lag som säger att om det finns sittplatser så ska de utnyttjas och man måste ha bälte men samtidigt tillåter att finns det ingen plats så får man stå är en fullständig dårpippilag . Finns det plats får den enskilde individen böta medan ingen har något ansvar om det saknas platser och många får stå. I andra länder finns det lag på bälte vid hastigheter över 70 km. Det måste till något sådant här också. Är det fler personer än som får plats så får man väl sätta in extra bussar.
Detta är oerhört viktigt att kollektivtrafiken görs så säker som möjligt. För att få fler människor att utnyttja den. För miljöns skull. Nu kan jag inte åka kollektivt ändå eftersom jag ska till fel ställe i Göteborg men jag vägrar att åka buss under de förutsättningar som tydligen råder på bussen mellan Borås och Göteborg. Att stå i buss en timma är inte särskilt attraktivt.
Tågtrafiken mellan bland annat Borås och Göteborg måste byggas ut. Götalandsbanan mellan Göteborg och Stockholm kan inte vänta mycket längre. Den borde ha varit byggd igår. Förutom trafiken Borås-Göteborg kan den ju också avlasta flyget som är det trafikslag som släpper ut allra mest koldioxid.
Jag hoppas verkligen den här killen slipper undan böterna. Men det kanske är bra att lagen blir prövad och framför allt får fokus. Så att man (regeringen och infrastrukturminister Åsa Torstensson) får upp ögonen för hur korkad den är. Och som jag tycker det stramar upp den. Så att det blir otillåtet att ha stående passagerare på motorvägen.
16 kommentarer:
Sorry Skuncke men din kommentar passar inte riktigt in på min blogg. Om jag nu förstod den rätt.
Hmmmmm. Jag undrar om busschaffören och polisen hade varit lika lagtrogna om grabben hade varit blond och uppfödd på kalles kaviar.
tänk så här, om det hade varit en dansk så hade han säkert varit inburad o fått böter på minst 14000:- men nu var det ju en tvättäkta svensk
Det här är väl inget att orda om. En icke-reflekterande gentleman har gjort precis vad man kan förvänta sig att han ska göra. En chaufför som vill slippa att få vindrutan nedsmetad inifrån har försökt att få en svensk hedersmedborgare att lyda fullständigt orimliga bestämmelser (om man får tro vissa inlägg i denna fråga på andra bloggar). Vem är busen/dummkopfen?
på sträckan malmö -lund som det här handlade om så står folk upp jämt, det är mer regel än undantag att folk står upp vid rusningstider, de kör väl i 90-110km/h. Nä här låg det helt klart rasitiska motiv bakom.
på sträckan malmö -lund som det här handlade om så står folk upp jämt, det är mer regel än undantag att folk står upp vid rusningstider, de kör väl i 90-110km/h. Nä här låg det helt klart rasitiska motiv bakom.
Oavsett om det var rasistiskt eller inte. Chauffören har ett ansvar. Men att tillkalla polis är väl lite överdrivet.
Men att lagen behöver ses över är helt klart. För säkerhetens skull bör väl ingen stå i 90-kilometers hastighet.
Jag förstår mig absolut inte på den här bälteslagen över huvud taget. Det goda är att bussar måste tillhandahålla bälten, och att ha en lag som tvingar barn att ha bälte kanske behövs. Men vuxna människor måste väl ändå få bestämma själva om de vill använda dessa eller inte. Det är helt ofattbart att den här lagen alls gick igenom.
Till den borttagna kommentaren.
Alla människor är lika värda.
Det är ingen idé att försöka komma med rasistiska kommentarer på min blogg. De åker ut med fötterna före så fort jag ser dem.
Angående bälten. I andra länder är det lika hårda regler på att använda bälten. Man har konstaterat att det räddar liv. Att ha bältet på.
Jag säger då det, politiker, dom vänder minsann kappan efter vinden, vem det än månde vara. Hade du skrivit i min blogg så hade du inte fått skriva ett kommatecken ens.
Hade det varit en vit person som bötfällts så hade du knappast skrivit om det. Vem är det egentligen som är rasist på denna blogg? Kanske den som säger att "alla människor är lika mycket värda".
Angående bälten. I andra länder är det lika hårda regler på att använda bälten. Man har konstaterat att det räddar liv. Att ha bältet på.
Dumheter rättfärdigas inte av att fler gör dom. Att bälten räddar liv är ett klockrent argument för att man BÖR använda dom, men inte för att man måste använda dom. Mitt liv är mitt eget och det rår jag över som det passar mig. Om jag väljer att avstå från bussbälte av bekvämlighet för att olycksrisken i det närmaste är obefintlig är det upp till mig.
Om allt som kan rädda liv ska vara ett lagstiftat tvång, var är det totala rök-och-alkoholförbudet, et cetera?
Kära Esteban.
Det känns säkert fint att bestämma över sig själv. Vad du glömmer bort är att en icke bältad passagerare vid en kollission far med en rejäl kraft (jämförelser brukar göras med en elefant) in i framförvarande säten/konstruktionsdetaljer. Nöj dig du med att åka obältad i din egen bil. Finns det bälten på bussen ska du av hänsyn till de framför dig sittande passagerarna (och chauffören) sitta bältad. Vill du känna dig fri och stående över lagar (inkl. naturlagar) föreslår jag att du stannar hemma i sängen.
@Maskulinisten
Första gången jag hör det argumentet. Har du fakta över hur många personskador i bussolyckor som uppstår pga. den typ av olycka du beskriver? Är det alltid så att sätet framför inte klarar stöten (spontant funderar jag på vad som händer med mig själv om en olycka leder till att jag knäcker sätet framför och därmed skadar framför sittande medpassagerare)?
Jag noterar dock att du inte kommenterar inkonsekvensen i lagstiftningen. Varför tror du att man väljer att lita på människors omdöme när det gäller t.ex. alkohol men inte bussbälten?
Skicka en kommentar