måndag 27 augusti 2012

Varför jag inte vill slänga böcker

Mina bokhyllor översvämmas av böcker. Nu får det inte plats fler. Det är redan för många. Av alla slag. Deckare, kärleksromaner, politiska böcker om allt mellan himmel och jord, statliga utredningar. IMG_1913

Måste erkänna att jag inte har läst allt. Men böckerna står där i bokhyllan. Släng dem. Kan man väl tycka. Och några kanske jag skulle vilja göra mig av med genom att slänga. Sådana som jag fått, t ex under min riksdagstid, och som har ett innehåll som är tvärtemot vad jag står för. Och som jag inte tycker att någon annan behöver läsa.

Men jag har svårt för att slänga böcker. Om jag slänger dem i containern för brännbart på återvinningen så brinner de upp. Och att bränna böcker hänger för mig ihop med att kränka yttrandefriheten. Det har funnits alltför många bokbål i historien. Bokbål där böcker bränts därför att de styrande inte håller med det som står i böckerna och inte tillåter någon annan att tycka annorlunda.

Jag vet att det inte är samma sak här i Sverige idag. Här slänger vi inte för att vi inte tillåts att vi får skriva och trycka vad vi vill utan för att vi precis som jag har för många böcker. Men det känns ändå inte bra.

Välgörenhetsorganisationer och loppmarknader är ett alternativ för att återanvända böckerna. Och nu dök det plötsligt upp ett jättetillfälle. Att själv kunna försöka sälja av mitt överflöd av böcker på en loppis på Stora Torget i samband med Kretsloppsveckan i Borås. Bord är bokat så nu gäller det att sätta rätt priser. De pengar jag får in kommer jag att skicka till någon hjälporganisation. Förmodligen Läkare utan gränser. Återvinning i dubbel bemärkelse.

Förhoppningsvis blir en hel del sålt och jag måste ju göra ett försök. Och, det kommer att finnas en hel del deckare bland utbudet. Statliga utredningarna lär väl inte bli några bästsäljare så de kanske får stanna hemma.

Nästa åtgärd för att få plats i bokhyllorna är att gå ur bokklubbarna. Även om man kan avsäga sig månadens bok så glöms det ju bort ibland. Eller så tänker jag. Den boken vill jag i alla fall ha. Nu är det dags att läsa dem som jag inte hunnit läsa.

Inga kommentarer: