tisdag 7 augusti 2012

Det blir en intensiv höst

Känns lite vemodigt. Det känns som om hösten börjar närma sig. Det är mörkt och regnigt ute. Och sommaraktiviteterna går mot sitt slut. Sommartorsdagarna avslutas nu på torsdag. Med Kalle Moraeus och Molly  Sandén. Nästa vecka är höstens första kommunfullmäktigemöte. Plus lite andra möten.

Men sommaren har varit bra. Trots vädret. Eller rättare sagt. Jag har varit där vädret varit bra. På Gotland sken solen under Almedalsveckan. Även om jag då var mycket inomhus och lyssnade på seminarier. När jag vandrade i Italien sken solen varje dag. Utan att vara alltför stekande. Har hunnit med massor. Även jobbat lite grann.

Så trots vemodet känns det bra att sätta igång med alla aktiviteter under hösten. Sysslolös lär jag inte vara. Förutom jobb har jag en del spännande saker att se fram emot. Redan på IMG_1760fredag ska jag vara värd för en middag för hundkapplöpare. Ja inte hundarna förstås. Eftersom jag aldrig varit på en hundkapplöpning måste jag ju kolla in vad det är. Så det får bli i morgon kväll.

Om knappt en månad åker jag till Bryssel på studiebesök. Ska vara partiets EU-ambassadör i vår valkrets fram till valet till Europa-parlamentet 2014. Det är viktigt att EU-frågorna inte glöms bort. 2014 är det dessutom allmänt val.

Jag ska förutom allt annat normalt politikarbete också delta i två arbetsgrupper. Den ena inom kommunen som ska ta fram principer för Medborgardialog. Alla pratar om att det ska vara dialog med medborgarna men det finns inga principer eller riktlinjer. I medborgardialogen måste man veta varför och vad man ska använda den till. Alltså behövs det systematik.

Den andra gruppen jag ska delta i är en grupp inom regionen där politiker och representanter för idéburna organisationer ska ta fram en överenskommelse där vars och ens ansvar klargörs. En sådan överenskommelse finns på central nivå mellan regering, SKL (Sveriges kommuner och Landsting) och de idéburna organisationerna. Där ska jag representera de idéburna organisationerna i Sjuhärad. Jag har ju också själv motionerat om att en sådan överenskommelse ska tas fram inom kommunen.

Så något pensionärsliv lär det inte bli.

Men än tänker jag i alla fall njuta av sommaren som ska komma tillbaka till helgen. Och visst är det vackert i Borås.

Inga kommentarer: