torsdag 16 augusti 2012

En lång dag

Länge sedan det var en så ljuvlig kväll. Klockan är närmare halv tolv och det är fortfarande skönt att sitta ute. Bredbandet och telefonen är stendöda men glad att jag har ett mobilt bredband som fungerar.

Sitter och smälter dagens debatt i fullmäktige om mobil gatukonst. Jag har egentligen inget emot gatukonst. Och skulpturer är faktiskt också gatukonst. Och graffitti kan vara riktigt bra. Gränserna vad som är accepterat har flyttats fram. Även om det finns konst som jag helst inte vill se. Men då kan jag oftast hålla mig borta från den.

Debatten ikväll blev ganska ostrukturerad. Alla hade sin egen tolkning av vad man avser med förslaget. Är det för att stötta dem som idag målar illegalt och som kanske behöver stöd för att komma rätt i samhället eller är det att ge duktiga konstnärer en chans att visa upp sig. Eller ska vem som helst, med eller utan talang, kunna måla eller kladda på de mobila tavlorna. Ska det vara målarnas idoltävling där några inte ens kan dra ett streck. Ok. Jag hårdrar det.

Men innan man beslutar om mobila tavlor eller inte måste man bestämma sig för vem dessa ska vara till för. Och om det ska vara mobila tavlor eller en eller flera fasta tavlor. Och om man har resurser att stötta dem som behöver stöd. Sedan kan säkert t ex kulturnämnden ta fram bra konkreta förslag.

Den spretande debatten gjorde mig övertygad om att det enda alternativet va att rösta nej idag. Men jag tror att debatten måste fortsätta. För vi lite till åren komna måste acceptera att vi lever i en värld som förändras.

Glad är jag däremot att motionsförslaget som jag varit med och undertecknat om askkoppar på papperskorgar fått uppmärksamhet. (BT)
Dessutom har jag varit på möte med Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund där vi fick en förevisning av hur det går till att ta ut skadade från en bil vid olycka. Bilderna visar en legal gatukonstmålning oh hur brandmännen systematiskt jobbade för att få ut människorna ur bilen.



Inga kommentarer: