onsdag 8 augusti 2012

EM i hundkapplöpning på Greyhound Park i Borås

Så har jag då gjort ännu en premiär. På studiebesök på hundkapplöpning på Greyhound Park i Borås. Där EM pågår med besökare från sex olika länder deltar. Eftersom jag ska vara värd på fredag för en middag ville jag veta lite vad det hela handlar om. Det har varit en trevlig kväll där jag blivit väl omhändertagen och informerad om hur allt fungerar av Therese och Uwe från styrelsen i Sjuhäradsbygdens hundkapplöpningssällskap. Fick veta både vad som händer bakom kulisserna och vid själva loppen. Jag fick lära mig hur noga det är med veterinärkontroll innan loppet. Goa var hundarna också och var mycket sällskapliga. En och annan puss fick jag också när jag hälsade på dem efteråt. Satsade några kronor på loppen gjorde jag också. I början gick det bra men sedan försvann nybörjarturen. Någon större förmögenhet spelade jag dock inte bort. Insatserna är tämligen låga. Minsta insats man får göra är fem kronor.

Jag är glad att det fortfarande finns människor som av olika orsaker drivs att frivilligt göra en samhällsinsats genom ideellt arbete i olika föreningar. Sjuhäradsbygdens hundkapplöpningssällskap är inget undantag. Med frivilligarbete och skänkt kaffebröd. Det är viktigt att samhället också stöttar ideellt arbete på olika sätt. Ideellt arbete bidrar också till tillväxt. i det här fallet genom att locka besökare till Borås. Besökare som handlar och kanske också rekommenderar andra att åka till Borås.

Fort går det i alla fall i loppen. Och hundarna är vackra och fina. Och hundarnas ägare lägger ned mycket tid och pengar på sina hundar.

Det var väl värt ett besök där.

Inga kommentarer: