lördag 25 augusti 2012

Ännu en vecka går mot sitt slut

Så går ännu en vecka mot sitt slut. Har ägnat en hel del tid åt att städa skåp och lådor de senaste dagarna. Så just nu är huset i en enda röra med med kassar indelade i fyra delar. Till second hand försäljning i Gärdhem, lämna på återvinning =slänga (teknikprylar och annat), fråga barnbarnen, böcker att sälja på loppis.

Och måste sluta köpa scarfsar och halsband varhelst jag är. Har lite väl många nu. Favoritscarfsen är dock den från Sarajevo. Den är både vacker och frambringar minnen. 377000_10151068303324132_1457022025_n

Har också hittat lite roliga saker som jag tydligen bara slängt ner i en låda. Mitt morgonbönsbefrielsekort från gymnasiet. Hade ingen aning om att jag sparat det. En medalj som min mormor fått för att hon tagit hand om krigsbarn från Finland. Betingar ett värde av ca 200 kronor på Tradera. Har jag kollat. Fast för mig är det värt betydligt mer.

Jag har skrivit om min mormor tidigare. Som lärde mig läsa. Som lärde mig vad det innebar att bry sig om andra människor. Som såg till att jag hade en hund som bästa lekkamrat. Dessutom var hon gift med en man, min morfar, som lärde mig att älska skog och natur, som lärde mig att aldrig slänga något skräp där jag går och står. Det värsta han visst var när “stabor” åkte ut på landet och slängde sitt skräp i dikeskanten. Dessutom har jag kanske fått mitt politiska intresse från honom. En hemlighet. Den är säkert preskriberad nu. Han representerade sossarna men han röstade inte på dem. Han var skogsarbetare och därför antogs han vara sosse. Den egenskapen har jag inte tagit efter honom i alla fall. Jag menar att jag står för det jag utgör mig för att vara. Det vill säga liberal och folkpartist.

Idag har det återigen hänt saker i Borås. Det har varit militärmusikfestival. Och det handlar inte bara om marschmusik utan man har kunnat lyssna på både opera och Abba. Först på Stora torget och sedan lite här och var i stan. Till sist konsert i Stadsparken. Med både vanliga musikkårer och Säckpipeblåsare. Tyvärr kom det lite regn så dansen regnade bort. Men det hela avslutades med Tapto och fyrverkeri. Det sistnämnda lite väl på kostat kanske.

Här en länk till taptot. Och en länk till en skön melodi där “vanlig” musikkår blandades med säckpipa. Amatörinspelningar av mig själv.

Inga kommentarer: