lördag 14 augusti 2010

Valrörelsen har börjat

Somnade ovaggad igår efter en dag valstugearbete. Ja inte med att svara på medborgarnas frågor utan städa och ställa i ordning stugan. Alla allianspartier har valt att använda de stugor som används till jul på Stora torget. Men de var ju inte precis renstädade eller rentvättade. Men med skurborste och såpa (och lite lånad färg från moderaterna) fick jag och Patric den rätt fin i alla fall. Med nya mattor på golvet och papper på hyllorna var det dags att lasta in allt valmaterial. Broschyrer, karameller och godis. Men den nya (den gamla försvann!) foten till parasollet förblev kvar i mitt framsäte. Så det blir väl att leverera idag på morgonen. Så att valstugan är klar för att möta väljarna idag. Valstugornas ankomst och rengöring bevakades av Borås tidning. Själv på första sidan tillsammans med Kerstin Hermansson (c). Och själv dokumenterade jag dem med bilder på facebook.

Igår presenterades också Folkpartiet liberalernas valmanifest. (DN, SvD ) Inte direkt några nya utspel utan en sammanställning av redan tidigare presenterade förslag. Borås tidning kommenterar förslaget med rubriken "Mer omtanke än batong". Och jag håller med. Men det var inget nytt för mig. Bakom en ibland lite stelbent retorik finns det en riktig socialliberal tanke. Att värna individens frihet och rätt att själv bestämma utan att för den skull lämna dem som behöver stöd och hjälp bakom.

Självklart är skolan viktig. För att kunna tillgodogöra sig kunskap måste eleverna må bra. Därför är det glädjande att Folkpartiet prioriterar elevhälsan och vill satsa statliga pengar för att bistå kommunerna. Något som jag också har med i mitt eget kampanjmaterial.

Jobben är självklart en prioriterad fråga. Grunden för en bra välfärd är ett bra företagsklimat. Där det finns förutsättningar för entreprenörer att starta företag och befintliga företag att växa. Det är inom småföretag som de nya jobben finns. Det är viktigt att behålla RUT-avdragen och modernisera arbetsrätten. I samband med jobb och företagande nämns också hur viktigt det är med utbyggnad av höghastighetståg.

Tredje prioriteringen är äldre. Fler skattsänkningar för pensionärer finns prioriterat. OBS. Att jag skriver fler. Skatten har redan sänkts två gånger för pensionärer under mandatperioden. Positivt är också att en garanti att få komma ut varje dag ska införas. Egentligen skulle det vara en självklarhet. Varför ska man få ett sämre liv bara för att man blir gammal. Varför ska inte den som är äldre också ha en valfrihet att bestämma över sitt liv?

Jag tycker att det är jätteroligt att de frågor som finns prioriterade hos folkpartiet också finns med i mitt eget personvalsmaterial. Elevhälsan, pensionärsskatt, RUT-avdrag mm.

Nu är det dags att sätta fart för att öppna valstugan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo, nu är valrörelsen igång... och vi får väl alla hoppas på att vi inte får en RödGrön regering i höst.

Har varit en trogen högerväljare under alla mina år, men en del incidenter har fått mig att börja undra vart jag egentligen borde lägga min röst...

Jag undrar om Du fortfarande vill sätta dig på män i allmänhet som träffat och vill gifta sig med en utländsk kvinna ? (Inlägget 11/2)

Eller förstod du att majoriteten av män inte är några förtryckare... vad nu än SvD's upphaussade artiklar vill låta göra gällande ?

Överhuvudtaget tycker jag att mäns situation i dagens Sverige i många fall är bedrövlig... bara titta på vårdnadsfrågor om barn, hur man gör skillnad på mammor och pappor.
Praktiskt taget samtliga partier bekänner sig som feministiska och stöder de här knasiga genusteorierna...

Jag tycker att det har blivit en skrämmande likriktning där alla partier har intagit en förödande politisk korrekthet.
Egentligen är det bara ett enda parti som sticker ut lite granna idag, och det är SverigeDemokraterna.

Varför ska jag fortsätta rösta på Högerpartierna när jag ser hur allt runtomkring mig bara blir värre och värre för varje år ?

Hälsningar, Stefan W