torsdag 19 augusti 2010

En dag närmare en liberal framgång i valet

Hemma efter en dag i partiets tjänst. Två timmar tidigare till valstugan än tänkt och dessutom kvällsturné med affischuppsättning. Hungrig som en varg. Att koka av potatisen jag fick efter förra veckans debatt anordnad av LRF var inte att tänka på kl halv tio. Det fick bli djuprysta crepes från Kungsörnen. De tar bara fyra minuter att värma i mikron. Hann under tiden hänga upp tvätten jag tvättade i morse.

Det är alltid spännande att stå i valstugan. Man vet aldrig riktigt vilka människor man ska möta. De allra flesta är intresserade av att få information men det finns några som man känner igen och som alltid kommer fram och vill prata och diskutera. Personer som lever upp när det är valrörelse och det finns personer tillgängliga som man kan prata med. Något som man kanske skulle tänka på övriga tider. Det vill säga tre år och 11 månader. Det kanske är så att det borde finnas någon att prata med på torget året runt. För alla ensamma.

Idag gjorde jag dessutom en liten tur runt kring torget. Blir glad när människor känner igen mig. Från tidningen. Men det blev också flera diskussioner om sjukförsäkringen. En fråga som inte alltid är lätt att diskutera. Jag tror att det finns en del som har hanterats illa antingen av Arbetsförmedlingen eller av Försäkringskassan på grund av de förändringar som gjorts när det gäller sjukförsäkringen. Även om jag anser att man var tvungen att göra något för att kunna hjälpa en del tillbaka till arbetslivet. Det måste finnas en balans i krav och stöd.

Valstugearbetet fick ett abrupt slut. Regnet började ösa ner. Och just det ösa ner. På en gång. Så förutom Pierre blev en hel del material blött. Men vad gör väl det. I morgon skiner säkert solen.

Regnet gjorde också att den planerade affischuppsättningen fördröjdes en timme. Vilket gjorde att jag kunde hänga med på rundturen. En av mina uppgifter blev att kolla att det blev rakt. Är en fena på vattenpass numera. En annan, självpåtagen, att fotografera. Och lägga ut direkt på facebook.

När vi satte upp sista skylten kom regnet igen. Så man kan säga att vi hade i alla fall tur med vädret. Affischerna har ju inte fått så högt betyg i SvD:s analys. Men jag tycker att de fyller sin funktion. Det finns budskap på affischerna som jag tror de flesta förstår. Även om jag inte förstod den med Karatesnubbarna. Men Rut, företagande, värdig äldreomsorg mm är ju klara budskap. Det är väl det som är viktigast i ett val. Men å andra sidan får inte de andra partiernas affischer särskilt bra betyg de heller.

Nu är det nog dags att sova. I morgon nya friska tag för ett starkt liberalt inslag i en alliansregering.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Liberalt?

Ni kommer närmare och närmare SD för varje utspel ni gör!

Först var det slöjförbudet, sen kom språktestet tillbaka. Och nu senast var det låg lönejobb till invandrare och mindre föräldrapenning till invandrare...

Ni är inte bättre än SD. Fy fan för folkpartiet!

Anne-Marie Ekström sa...

Det är inget slöjförbud. I vissa yrken eller i skolan är det inte praktiskt att bära heltäckande slöja. Om man jobbar inom t ex sjukvården eller med barn är det inte särskilt lämpligt att inte visa ansiktet. Det finns också andra jobb där det av säkerhetsskäl eller hygieniska skälr är omöjligt att bära ens bara heltäckande på armarna.
Att vara liberal är att var och en ska bestämma så mycket som möjligt över sitt liv så länge man inte skadar sig själv och andra. Det innebär alltså ansvar.
När det gäller att kunna svenska språket har jag så svårt att förstå att det är fel att kunna förstå t ex det som sägs i en debatt för att veta att jag väljer en person med samma åsikt som jag själv. Och inte en som har precis motsatt åsikt.
När det gäller föräldrapenningen till invandrare så gällde det de som kommer när barnen är äldre men inte fyllt 8 år. Det är tydligen så att oavsett hur gammalt barnet är när man kommer hit så har man 16 månaders föräldraförsäkring. I mitt tycke korkat. Föräldraförsäkringen är ju i huvudsak tänkt att användas för nyfödda barn. Kvinnan riskerar då att bli utan introduktion och svenskutbildning och på så sätt hamna än mer i utanförskap.
Ett av motiven till att vänstersidan inte vill ha vårdnadsbidrag är ju att det stänger ute invandrarkvinnorna. Ett argument som jag håller med om.
När det gäller låglönejobb så kan jag väl tycka att det var fel uttryckt. Jag har i och för sig inte läst Nyamkos egna ord (märk väl att det är ett förslag från henne och inte från partiet)
Problemet är att det finns personer som aldrig kommer att kunna få ett riktigt jobb. Det kan vara invandrare som kommer sent till Sverige utan utbildning men det kan också vara svenskar. visst det finns lönebidrag som är en bra uppfinning. I andra länder finns det låglönejobb men här finns det inte. Oavsett hur man löser det så är det ett problem. Människor måste få känna att de själva duger något till och kan bidra till sin egen försörjning. Det är liberalt.
Jag betackar mig för svordomar och påhopp som är osakliga. Dessutom tycker jag riktigt illa om anonyma kommentarer