fredag 20 augusti 2010

Dagssammanfattning

Här kommer ytterligare en vad hände under dagen blogg i sena kvällstimmen. Jag börjar från slutet. Dagen avslutades med kommunfullmäktige som inrymde både total enighet när det gäller samhällsintroduktion för alla nyanlända, inte bara de som Migrationsverket placerar ut, och en osaklig och förvirrad debatt om lärartäthet.

För att börja med samhällsintroduktionen så var det en motion från integrationsgruppen med en representant från varje parti förutom sverigedemokraterna. I Sd.s frånvaro från fullmäktigemötet blev det ingen debatt heller utan bara en strid ström av ledamöter, en från varje parti, som gick upp och yrkade bifall. Som sammankallande i integrationsgruppen inledde jag dock med några förklaranden varför vi inte ville vänta med detta tills vår integrationsrapport är klubbad och klar. Vi tycker det är så viktigt att när vi väl framfört idén så är det ingen idé att vänta. Lite historiskt beslut kan man väl tycka. Med 8 partier eniga.

Enigheten vid debatten om lärartätheten lyste med sin frånvaro och den blev väldigt snedvriden. Det blev en debatt om 0,2 lärare egentligen. När årets budget togs avsattes extra pengar till skolan. Ett parti i majoriteten ville att en del av pengarna skulle öronmärkas för en ökning av lärartätheten med 0.2 lärare per hundra elever på respektive enhet. Allianspartierna i majoriteten ville inte öronmärka pengarna. 0,2 lärare ger ingen flexibilitet på en liten skola. Om värdet av att öka lärartätheten med 0,2 debatterades i över en timme. Inte om den totala summan av extra pengar till skolan.

Tidigare på dagen hade jag avverkat några timmar i valstugan. Ännu inte så många som kommer fram. En del är det dock. Så valintresset börjar stiga. Många ställer frågor kring invandring.

Idag hade jag också min artikel om att göra barnkonventionen till svensk lag inne i Svenljunga Tranemo Tidning. Här kan artikeln läsas.

Lite annorlunda uppmärksamhet fick också min blogg. Den visades i Gomorron Sverige när veckans "snackisar" presenterades. Inte oväntat var Stolckholmssossarnas förslag om butler i tunnelbanan en snackis. Min blogg visades i samband med den andra "snackisen". Nyamko Sabunis förslag i sin bok. Många rop kom från oppositionen om främlingsfientlighet och annan kritik. Att man ska få föräldraförsäkring i 16 månader när man kommer till Sverige även om barnet är fyra år kan inte vara rätt. Men jag tror inte det gick fram att det var det som förslaget gällde.

Även om jag är kritisk till förslaget om låglönejobb så är det viktigt att lyfta problemet med att en del inte får jobb på grund av att de inte har utbildning. Detta kan också gälla infödda svenskar.
Hur som helst så visades min blogg. Här finns inspelningen. Min blogg är ca 2 minuter in i klippet.

Nu väntar sängen. I morgon är en ny dag med valstuga och annat.

Inga kommentarer: