fredag 18 juli 2008

Torsdagskväll i Borås

Jag var borta förra veckan och missade vid min snabbgenomläsning av veckans alla BT således artikeln om torsdagskvällarna i Borås och vem som betalar. Som tur är finns det uppmärksamma bloggare i kommunen, Johan Hellström. Jag håller med honom om att torsdagskvällarna är väl investerade pengar. På torsdagarna lever stan verkligen upp. I kväll kunde man till exempel välja att lyssna till EMD, tre unga snygga grabbar som inte bara fick de unga tjejerna längst fram på torget att tråna (som jag kunde se i alla fall), eller Chiquita (inte bananer, utan dansbandet).

Jag blir dock lite förvånad över att samme centerpartist som förespråkar ökade resurser till kommunen för marknadsföring, (om jag nu förstått rätt), är kritisk till att kommunen satsar pengar på sommartorsdagarna. Och var finns talet om vård och skola när propåerna kommer att kommunen ska driva kommersiell verksamhet som till exempel campingen. Där har vi i folkpartiet varit mycket tydliga med att påtala att campingverksamhet är något som en kommersiell aktör ska driva inte kommunen.

Däremot kan jag tycka att det är tveksamt att Diggiloo, som ju är ett arrangemang som inte alla kan ta del av – det kostar ändå pengar, subventioneras av kommunen. Det är skillnad på sommartorsdagarna. Dessa har ju alla möjlighet att besöka.

Nog om detta. Det är nog sovdags efter en lång dag. Förutom kvällens aktiviteter har jag och en kompis varit på Visingsö och plockat smultron och hallon. Ja. Det fanns massor utmed vägen där vi gick. Tyvärr hade vi inget att plocka i, så bären gick rakt in i munnen. Vi besökte också Brahekyrkan. En fascinerande kyrka. Mer om densamma finns att läsa här. Resan avslutades på Ikea i Jönköping. Så i morgon har jag dagen räddad genom att jag ska sätta ihop en barnstol och två förvaringskartonger. Så som sagt. Det är nog sovdags nu.

Inga kommentarer: