måndag 28 juli 2008

Sommarvärmen fortsätter

Åskan har mullrat på avstånd och radar/blixt kartan på SMHI:s hemsida talar sitt tydliga språk. Det har åskat rejält runtomkring men hittills har endast två eller tre droppar regn har fallit över Borås eller åtminstone där jag bor och det ser ut som om molnen försvinner. Konstigt va? Det regnar ju alltid i Borås. Eller är det bara en myt kanske? Oavsett om det är sant eller inte tycker jag att vi boråsare ska sluta upp med att som bästa turisttips, efter Djurpark och Pinocchio mm, lägga till att "Glöm inte att ta med dig regnrocken och sjumilastövlarna när du ska åka till Borås för här regnar det."

Här finns så mycket att göra. Så om det nu skulle vara så att det regnar (fast som sagt det gör det ju inte alltid) så strunt i det.

Exempelvis Navet är en kul och lärorik plats både för ung och gammal. Dit vill alltid mina barnbarn gå när de kommer och hälsar på. Sist gjorde vi jongleringsbollar av ballonger och ris bland allt annat. Fast jag har konstaterat att det går att använda dem som antistressgrunka.

Stressa har jag dock inte börjat göra ännu. Det kommer tids nog när allt sätter igång efter sommaren. Men det är skönt att kunna sitta ute och jobba.

Tillsammans med alla getingar dock . Det verkar vara en riktig getingsommar. Getingarna är aggressiva och tillåter inte att man sitter ute och äter. Fast jag kom på idag att jag skulle testa om de gillade söt likör. Att de gjorde. Jag fick sitta i fred och klicka på datorn medans de försåg sig av den sliskiga drycken. Jag har försökt att ta dö på dem så snart som möjligt, när de blivit tillräckligt berusade så de yrar omkring, för att de inte ska plågas. Jag kan ju annars hamna i registret för personer som plågar djur som Jordbruksverket vill införa (SvD). Fast i fallet med getingarna så är det nog de som plågar mest.

Det finns andra nackdelar med värmen. Det blir mindre mat både för kossor och människor på grund av torkan. Både säden och djurfoderväxterna torkar bort. Den första skörden av foder till djuren blev dålig. Den gjordes ju efter den förra torrperioden. Risken är stor att djur måste slaktas i förtid. Och risken är stor att matpriserna ökar. (SvD) Ett samband som många kanske inte tänker på.

Till sist något helt annat. Jag blir så arg när andra inte kan respektera kärlek även om kärleken är mellan två personer av samma kön. Jag kan i och för sig inte förstå över huvud taget varför människor ska göra andra människor illa. Men att göra det just bara för att personen man ger sig på har en annan sexuell läggning eller är annorlunda på något annat sätt tycker jag är värre. Man ger sig på personen för att han eller hon är den han eller hon är. Det primära är personen, inte för att angriparen vill ha pengar eller något annat även om det kan ingå i händelsen som sådan. Jag hoppas att killen som knivhöggs i Stockholm klarar sig och inte får några bestående men. Och att det inte händer fler incidenter under Pride-festivalen. (DN, SvD, Aftonbladet) Kärlek mellan två människor är lika viktig oavsett om de råkar ha samma kön eller är man och kvinna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var inte bara ett hatbrott mot bögar utan också imott svenskar :(
http://robsten.blogspot.com/2008/07/hatbrottet-i-tantolunden-ett-tips-har.html

Anonym sa...

Hej!

Jag har utmanat dig!

Kolla på malmbergliberal.wordpress.com

HAde nice / Joakim Malmberg

Anonym sa...

Enligt dessa bloggar så rörde det sig inte enbart (främst) om et brott med homohat som motiv, utan även (snarare) om et brott med rashat/etniskt hat som motiv:

http://robsten.blogspot.com/2008/07/hatbrottet-i-tantolunden-ett-tips-har.html

http://everykindapeople.blogspot.com/2008/07/etniskt-hatbrott-p-pridefestivalen.html