onsdag 23 juli 2008

Hålla ihop till varje pris?

Himlen är så blå som den kan bli. Och jag har flyttat ut datorn i trädgården. I skuggan. Bra med trådlöst nätverk. Dessutom är den bärbara datorn snabbare men tyvärr är mina fingrar för stora för tangentbordet så jag hamnar lite snett ibland.

Bäst att jobba på lite idag. I morgon kommer barnbarnen. Ett i taget den här gången.

Jag kunde dock inte låta bli att skriva några rader och kommentera en artikel på DN-debatt idag. Som förmörkar himlen något.

Jag har förstått att många tror att politiker ska fixa allt men när man kräver att en minister ska minska skilsmässorna så är det väl att sätta lite väl mycket tilltro till vad en politiker kan åstadkomma. Ett antal personer hemmahörande i den mest bakåtsträvande delen av kd skriver på DN-debatt att folkhälsominister Maria Larsson ska ta fram ett nytt folkhälsopolitiskt mål, Att minska antalet skilsmässor. Visserligen tycker jag också att det känns viktigt att jobba för att fler familjer kan hålla ihop. Men att fortsätta att leva i ett kärlekslöst förhållande för att hålla ihop som artikelförfattarna förespråkar kan väl inte vara det bästa för barnen. Risken för bråk är väl också större i ett kärlekslöst förhållande. Och hur ska barnen få känsla för vad kärlek är om de inte får uppleva kärlek i sin närhet.

Självklart är det viktigt att föräldrarna vid en separation tänker på barnen så att de ska känna att den fortfarande har en mamma och pappa. Att låta barnen komma i kläm när föräldrar är osams bäddar för problem. Men rätt hanterat kan en skilsmässa vara det enda rätta när kärleken tagit slut.

Även om författarna till artikeln skriver som en liten brasklapp på slutet att de inte vill skuldbelägga ensamstående föräldrar är det precis just vad de gör när de skriver att barn till skilda föräldrar röker mer, blir fattigare, blir rädda för att binda sig och råkar mer i klammeri med rättvisan.

En bloggskrivare tycker att artikeln aldrig borde ha blivit publicerad på DN. Jag håller inte med (men håller med i övrigt det han skriver). Vi har yttrandefrihet och rätt att uttrycka vilka åsikter vi vill. Som sedan andra får tycka är bra eller förkasta. Förhoppningsvis är det inte bara jag som tycker att åsikterna i just den aktuella artikeln hör hemma i en annan tidsålder.

Oavsett om man väljer skilsmässoalternativet eller försöker att lappa ihop det som är trasigt är det viktigt att man tar hänsyn till barnen. Men att leva kvar i ett kärlekslöst förhållande år ut och år in för att undvika separation tror inte jag är det bästa för barnen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ang yttrandefrihet, så innebär väl den inte att landets ledande liberala tidning måste publicera ärkekonservativa åsikter?

Anonym sa...

Jätte bra och välgrundad artikel i DN helt i tidens anda!!
Synd att så många tycks tro och utgå ifrån att om det blir färre skilsmässor så innebär det per automatik att det är fler vuxna som lever i olyckliga äktenskap. Inte heller handlade den om att tvinga någon till något.

Att ge ett politiskt uppdrag i att öka stödet till gifta i sina parrelationer OCH i sina eventuella föräldraroller är utan tvekan det bästa för alla, oavsett om man är vuxen eller barn.
Det är ett förebyggande arbete som det handlar om. Inte att “stå ut” och leva olyckliga i alla dagar.
Finns det någon vuxen som gifter sig i avsikten för att sedan kunna skilja sig??
Varför ska det då inte finna tidiga möjligheter till hjälp för gifta par så att skilsmässor kan minska eller helt undvikas?
Det säger sig själv och även med stöd från forskning, att detta då även blir för barnens bästa.

De ekonomiska effekterna och de kostnader som en skilsmässa faktiskt innebär för samhället borde istället bara uppmuntra och inspirera Alla politiker oavsett parti att öka stödet i det förebyggande arbetet.

/ Kristina Söderbom

Anonym sa...

Jag skulle säga att det blivit lite för enkelt att lösa problemen med en skilsmässa. I dagsläget så om den ena parten men inte den andra vill springa ifrån sina löften så finns inget stöd för något. I mitt fall så försökte mitt ex fly från problem genom en skilsmässa. (Vilket naturligvis gav motsatt effekt, eftersom jag var den enda som försökte hjälpa henne med dem.)

En sak man skulle kunna göra är att dels göra åktenskapsrådgivning obligatorisk under betänketiden (vid gemensamma barn) om den ena parten begär det, dels ge möjlighet att kunna begära in någon sorts oberoende omdöme om lämpligheten av en skilsmässa. Inte nödvändigtvis för att stoppa skilsmässan, utan för att samhället ska kunna förmedla budskapet att mindre lämpligt att skilja sig av fel anledning (som för att få ensam kontroll över barn och slippa att den andra föräldern lägger sig i). För i dagsläget så är det inte helt ovanligt att om en part drabbas av psykiska problem men saknar insikt i det hela så blir det en skilsmässa som alla parter förlorar på.

Andersson Jesica sa...

Min berättelse är förmodligen typisk, men jag hittade en lösning för att lösa min relationskris. Min man föll i en affär med en annan kvinna på jobbet och lämnade mig.
Jag fick äktenskapet Spell casting-programmet av en andlig far Dr.Oduduwa var mycket hjälpsam som min äktenskap healer
Han kunde föra tillbaka min ex man hem till mig, det var en överraskning för mig, jag vill gärna förklara hur det hela händer,
Min make var väldigt kärleksfull och omtänksam till en början, men han ändrade för några månader sedan han fick ett nytt jobb i Stockholm stad och han flyttade till att bo där han träffade en ny dam, de blev kär och började fuska på mig varje gång han flyttade in att bo med henne i ringde mig på telefon för att be om ursäkt precis omedelbart efter den dag kärleksförtrollen lanserades, mitt ex kom tillbaka hem för att be om ursäkt och be om min förlåtelse, idag är vi lyckligare än någonsin tidigare, saker blir mer bättre, intressant och söt. Jag kunde inte ha gjort det utan hjälp av denna Baba. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg någon annan, så sa han att vi var klara. Efter lunch av Love spell, ringde min man mig på mobiltelefon och han återvänder hemma en dag efter. Jag är tacksam, jag rekommenderar honom för alla som har problem med äktenskap eller förhållanden för att lösa idag snabbt konsultera denna spirituella stavhjul för att återvända ex kärlek, snälla finns det ingen anledning att tveka eller tvivla bara meddela honom på e-post: (dr.oduduwaspellcaster@gmail com)
Idag är alla mina bekymmer över. detta är en positiv avsikt jag måste dela här här, eftersom jag tror så mycket att Dr.Oduduwa kärlek stavkanal kommer att hjälpa någon här att återställa tillbaka förlorade kärleksförhållanden.

merly sa...

Kontakta DR PEACE på doctorpeacetemple@gmail.com om du vill få din make, fru, pojkvän och flickvän tillbaka nu och återfå din lycka.

Mitt namn är bara ovando från Antlanta. Jag är verkligen nöjd med denna tjänst som DR PEACE tillhandahåller för mig. Jag är en av de människor som sa: "Jag kommer aldrig att ringa en psykiker eller en trollkarl eller vad som helst" för att hjälpa mig med mina problem - minst av alla mina kärleksproblem, men jag nådde den punkt där jag visste att jag behövde lite vägledning, och jag är så glad att jag hittade den här mannen som heter DR PEACE jag aldrig på en miljon år skulle ha trott att jag skulle skriva ett brev som det här, men när jag nästan förlorade Andrew i en av våra dumma slagsmål (han bröt upp med Jag trodde att jag hade tappat allt.Jag grät hela dagen och tror att han aldrig kommer att komma tillbaka till mig igen. Jag läste ett vittnesbörd av en man som heter Taylor Borg om honom som säger att hur DR PEACE hjälper honom att komma tillbaka är EX hustru inom 48 timmar. Jag mailar honom snabbt. Han gjorde en (Lover spell) för mig. 48 timmar senare kom min (ex-pojkvän) till mig och bad om ursäkt för de fel som han gjorde och lovade att aldrig göra det igen. Sedan dess har allt återgått till det normala och vår kärlek är nu starkare att han inte kan göra utan att vara med mig. Jag och min pojkvän bor tillsammans lyckligt igen. DR PEACE är det bästa stavaggregatet online som är kraftfullt och äkta. Och när jag var som mest desperat utnyttjade han inte mig. Du utförde en mycket bra tjänst för en person i verkligt behov. Jag vet inte hur du gjorde det eller hur denna magi fungerar, men allt jag vet är att det fungerar !! Andrew och jag är lyckligt tillbaka tillsammans, och jag är alltid tacksam över att DR PEACE skickar e-post till honom doctorpeacetemple@gmail.com Du kan också Whatsapp honom på +2348059073851 Viber: +2348059073851 för all slags hjälp är mycket kapabel och pålitlig för hjälp.

Janice Aliena sa...

Jag fick min ex kärlekspartner att återvända till kärleken och lita på mig mer än någonsin tidigare. Hela mitt liv har jag aldrig trott att kärleksförtrollningstrollkarm kunde få tillbaka min ex kärleksman Andrew, tills min vän introducerade mig för den riktiga trollformeln, tidigare har jag kontaktat några trollformler för att hjälpa mig men ingen av dem kunde hjälpa mig , några krävde mer pengar tills jag följer enkla instruktioner från stor kärleksförtrollare via hans personliga e-post, jag kunde kommunicera och få omedelbar hjälp av honom för att återställa mitt äktenskaps kärlek och lycka. (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) vem som helst kan likaväl få samma hjälp från honom idag för att få tillbaka förlorad kärlek eller återställa ett brutet förhållande och frånskild partner kan återvända till kärleken. det är möjligt eftersom det fungerar för mig inom 2 dagar, min ex kärleksman ringde mig på telefon för att be mig om ursäkt och just nu lever vi båda tillsammans i kärlek och lycka. tack till Dr.Oduduwa för hans begåvade och begåvade krafter att få tillbaka ex inom 34 timmar.

Unknown sa...

Jag heter Viorica Lonean och jag är här för att förena mina krafter med de som hyllar DR ISIKOLO. Han är verkligen en godhjärtad man som vet hur man kan vara till stor hjälp för människor. Mitt hem var trasigt och min man lämnade mig och min son och han stannade borta i så många månader och återvände aldrig. Jag sökte hjälp på så många ställen men hittade ingen förrän jag kontaktade DR ISIKOLO. Han ingrep med sina stora krafter och visdom och gav lösning på mina äktenskapliga problem. Nu har kärleken och lyckan i mitt hem återställts och jag och min man är tillbaka tillsammans och mycket lyckligare nu. Han misslyckas aldrig när han berättar att resultatet kommer att visa sig efter 48 timmar och jag är säker på det eftersom jag fick min och blev verkligen förvånad. Kontakta honom nu och vara säker på att han kommer att hjälpa dig också. Hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom via WhatsApp: +234-8133261196