söndag 8 mars 2009

Hemma från fp:s riksmöte

Trött men mycket nöjd har jag kommit hem från folkpartiet liberalernas riksmöte i Linköping. Förstår inte varför fötterna alltid ska kännas så mycket när jag varit på partiarrangemang. Men det var inte bara fötterna som fick sitt. Som vanligt många intressanta seminarier och tal. Den här gången handlade mycket om valet till Europaparlamentet förstås. Det är ju val om knappt tre månader. Bland annat höll Kjell-Albin Abrahamsson, Europa-korrespondent från radion, ett mycket underhållande och tankeväckande tal om EU. Talade gjorde också våra ministrar, Jan Björklund, Cecilia Malmström och Nyamko Sabuni. Finns inspelade här.

Jag har skrivit det förr och kommer säkert att göra det igen. Vid sådana här tillfällen får man ny kunskap, blir peppad, träffar gamla vänner och framför allt får ha roligt. I år hade dock alla lobbyister lite för mycket godis i sina montrar. Det blev en och annan kola och chokladbit i munnen.

Under tiden jag varit i Linköping har Davis-Cup matchen i tennis avverkats. Precis nu förlorade Sverige efter en rekordlång match.(SvD) Trist med förlust. Nu måste Sverige kvala till nästa år. Svensk tennis behöver framgångar nu. Tycker i alla fall jag som ordförande i Sandareds tennisklubb. Trist också det som hände igår utanför matcharenan. (DN) Att demonstrera fredligt är helt ok. Det är en rättighet att fritt få uttrycka sin åsikt. Så länge som det inte skadar någon annan.

Jag undrar om de som sparkade sönder polisbilar och kastade stenar verkligen gjorde det av politisk övertygelse. Dessutom kan jag inte låta bli att undra om det skulle blivit likadana demonstrationer om Sverige gått vidare och fått möta Ryssland i nästa match. Ryssland är ju inte precis ett demokratiskt land. Nu gick ju inte Sverige vidare så jag får ju aldrig veta.

Utan tvekan blir det en tidig kväll. I morgon är det full fart igen.

Inga kommentarer: