lördag 14 juni 2008

Tre F - fotboll, FRA och Fjärdingskolan

Trots att jag hjälpte till med både sparkar och glada tillrop gick det galet i Sveriges EM-match idag. Förlust med 2-1 i sista minuten är inte särskilt skoj men så är livet.(SvD, DN) Jag såg matchen på Vi-lokalen på Hässleholmen tillsammans med ett gäng grabbar. De allra flesta med ursprung från något annat land. Men de allra flesta hejade på Sverige. Och Zlatan. Jag kan väl påstå att jag verkligen var i minoritet. Ensam vit kvinna och dessutom över de 60. Men stämningen var hög och fotbollen förenar. Tänker nog se nästa Sverige-match där också. Den mot Ryssland.

Annars hinner jag just nu inte med varken att titta på fotboll eller något annat på TV. Inte skriva på bloggen heller trots att det finns mycket att skriva om just nu.

Signalspaning till exempel. Jag är glad att jag inte sitter i riksdagen nu och måste trycka på ja-knappen för att ge tillåtelse till att FRA ska få läsa min e-post. Jag har i och för sig inget att dölja och det sägs att det bara är ett fåtal mejl som kommer att läsas av ett mänskligt öga. Enligt grafik på DN. Men det är tillräckligt med alla satteliter som far omkring ute i rymden och har koll på både människor och djur. Och all annan övervakning. Jag kan i och för sig acceptera kameraövervakning där det verkligen är befogat och där den gör nytta. Under förutsättning att det finns noga klargjort att det finns en övervakningskamera. Jag hoppas att det blir ett nej i rikdagen. Tyvärr blir det nog inte så. Jag tror inte att man kommer att bry sig om om det så är tusentals bloggare som är emot. Enligt media så skrivs det mycket på bloggar just nu om detta. (DN, SvD)

Lite måste jag nog också kommentera rapporten om skolorna i Borås som utvecklingsenheten gjort och min träff med lärarna på Fjärdingskolan.

Först rapporten. Det blir så fel när man inte kontrollerar alla siffror innan man presenterar dem. I och med att det finns kommundelar som verkar fristående så finns det också varianter i redovisningen. Att lärarna på Fjärdingskolan skulle använda så mycket mer administrationstid än andra skolor vilket framkommer ur rapporten är inte sant. Siffrorna måste kvalitetssäkras så att de är jämförbara innan de presenteras.

När det gäller mötet med Fjärdingskolans lärare var det konstruktivt på ett sätt. Lärarna redogjorde för hur de ser på sin situation. Som kontaktpolitiker för skolan är det värdefullt att komma ut i verksamheten och både med egna ögon se och också lyssna på synpunkter. Men det blir alldeles fel när oppositionen börja föra politisk debatt i stället för att föra dialog. Då har det gått snett. Jag tänker inte utsätta mig för detta ytterligare någon gång. Jag vill lyssna och ta till mig och kunna ställa frågor.

Nästa vecka blir minst lika intensiv som föregående. Helt plötsligt blir det ännu en resa till Stockholm. Ett möte om urban utveckling tillsammans med de andra kommuner som ingår i detta arbete. Det hade varit trist om Borås som ju bedriver ett aktivt sådant arbete på Hässleholmen inte hade varit representerat. Men det är inte lätt att ta sig till Stockholm en måndagsmorgon med kort varsel så jag får åka upp på söndagskvällen i stället.

Sedan är det jobb och möten varje kväll. Innan det blir midsommar.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Förlust med 2-1 i sista minuten är inte särskilt skoj men så är livet."

Som tur är så spelade det ingen roll om vi förlorade eller om det blev oavgjort. Men självklart hade det varit roligare om vi vunnit.