lördag 28 juni 2008

Rättvisa och trädgårdsmingel

Idag firades Borås födelsedag. Vi är inte som andra städer som firar födelsedag när det är jämna år. Vi firar födelsedag varje år. I år tror jag att Borås fyller 387 år. Gustaf II Adolf var den som förärade Borås stadsprivilegierna. Som vanligt var det gratis tårta. Och det verkar som om boråsarna aldrig sett en tårta förr. Köerna, om man nu kan tala om köer, var kompakta.

Nåväl. Det firades inte bara födelsedag utan också att Borås blivit Fair Trade City. Så det bjöds på rättvisemärkt kaffe också. För mig ingen nyhet. Jag dricker alltid rättvisemärkt kaffe. Tur hade jag i alla fall i tipstävlingen. Inga större svårigheter. En rättvisemärkt fotboll vann jag. Signerad av norrbyspelare. Kanske uppskattas av barnbarnen. Åtminstone något av dem. Eller också får jag lägga tennisracket på hyllan och börja spela fotboll i stället. Nu har jag ju boll.

Rättvisemärkt blev annars en räddning under riksdagsåren när godissuget blev för stort sent på kvällen. En ledamot hade arrangerat en liten rättvisemärkt affär som ständigt var öppen.

Gårdagens traditionella mingel hos Anita, riksdagsledamot (fp)från Sollebrunn, blev som vanligt trevligt med politiska diskussioner. Precis som jag misstänkte blev FRA en stor diskussionspunkt. Jag tror det finns många folkpartister inom riksdagsgruppen som egentligen skulle valt att rösta annorlunda men som ändå accepterade kompromissen som gjordes. Jag kan väl tycka att regeringen borde tagit den chans den fick när det blev återremiss och skjutit upp frågan till hösten. För att klara ut hur integritetsfrågorna ska lösas. Och motivera till medborgarna varför nu lagen behövs om den behövs.

Men det kan ju konstateras att ursprungligen var varken s eller v främmande för att diskutera kabelspaning men vill ha en parlamentarisk utredning. S är väl det parti som först tagit upp frågan.

Förhoppningarna står nu till att den tilläggsproposition som ska komplettera förslaget blir så genomarbetad och bra som det någonsin går.

Inga kommentarer: