fredag 20 juni 2008

Glad midsommar

Glad midsommar. Efter två fullständigt galna veckor med möten, resor och jobb är det skönt att bara ta det lugnt och till exempel slå sig ner framför datorn och försöka summera läget. Tid för så mycket bloggande har inte funnits även om jag kastade mig ut i hetluften förra helgen med att skriva om hur man bryter utanförskapet. Tyvärr har jag inte hunnit kommentera en del kommentarer. Men det kommer. Lite tålamod bara.

Som alltid är det skönt när en tredagars kurs är till ända och deltagarna verkar nöjda. Det är alltid med en viss bävan jag åker till första kursdagen. Vilka är de som kommer? Vilka förväntningar har de? Och vad kan de innan? Är det någon som inte borde vara där, som har för lite eller för mycket kunskaper? Ett allt för stort spann i kunskapsnivå ställer stora krav på mig som utbildare. Alla ska gå hem från kursen och känna att de har fått med sig nya kunskaper hem.

Att vara rejält utvilad är en nödvändighet. Möten varje kväll dessutom är väl kanske då inte så lämpligt. Särskilt inte ett möte som det vi hade i kommundelsnämnden i förrgår. Det gällde resurser till Fjärdingskolan. Eftersom elevantalet minskar så minskas också resurserna. Något som i de flesta fall är en självklarhet. Nu har ju Fjärdingskolan en situation som är lite annorlunda. De allra flesta eleverna har utländsk bakgrund och behöver mycket stöd. Så det kanske inte är självklart och därför har lärarna reagerat. Lite sent. Men jag träffade lärarna förra veckan inför vårt nämndmöte i veckan. Jag hoppas att det finns lösningar för helt klart finns det behov. Men att som oppositionen föreslå rakt upp och ned att nämnden ska fatta beslut att inga lärare ska sägas upp utan att veta vad det kostar och utan konsekvensbeskrivning är ingen lösning. Särskilt som det inte finns pengar avsatta i budget. Men visst håller jag med om att det finns brister i ekonomistyrningen, när nämnder oavsett om det tillkommer kostnader, som inte kunnat förutses och som man måste ta, inte kan få kompensation. Det finns sådana exempel. Nu kommer man att titta på lösningar till nästa nämndsammanträde i augusti. Men jag hade önskat att debatten kunde ha varit lite mer nyanserad från oppositionshåll och att jag inte blivit den som verkade ha utsetts till den som skulle stå till svars, bara för att jag är kontaktperson för skolan. Jag gör allt jag kan för att det ska bli så bra som möjligt genom att påverka andra. Men jag kan inte åstadkomma allt själv.

Idag tänker jag i alla fall ta det väldigt lugnt och njuta av att det är midsommarafton.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja borgarna i Borås är ju kända för att satsa på skolan det syns ju resultaten i skolan o sen finns det ju innga pengar till satsningar, men att lägga pengar på hög är ju också roligt!!!!!