torsdag 5 juni 2008

Som vanligt en blandning

Jag måste erkänna att jag blev lite nyfiken på vad ledarbloggen i SvD handlade om när jag läste rubriken. "Studentklänningar och benbrott." Rubriksättning är inte alltid så lätt och själv brukar jag blanda rätt friskt eftersom jag ofta skriver om flera ämnen i min blogg.

Men när jag läser artikeln så är det faktiskt så att det handlar om en och samma sak. Det nya förslaget till sjukförsäkring och riksdagsdebatten kring denna. Och även om jag kanske tycker att man har för bråttom med sjösättningen av det hela så är man helt rätt ute. Det måste vara bättre både för den enskilde och samhället att den som är sjukskriven kan komma tillbaka till arbetslivet så fort som möjligt. Genom att få den hjälp och det stöd han eller hon behöver. Och den rehabilitering. Det som jag ser som allra viktigast är att man kan bidra med exakt så mycket som man kan. Vi har säkert en bit kvar innan det är verklighet men jag tror att alla vill komma tillbaka till arbetslivet så snart som möjligt. Efter vars och ens egen förmåga.

Men som sagt. Det kanske har gått för fort.

En annan nyhet som är intressant idag är att länsstyrelsen i Blekinge idag kritiserat socialnämnden i Karlskrona med anledning av att de inte tillräckligt tagit tag i de problem som fanns kring den pojke som blev skottskadad vid händelsen i Rödeby. (SvD)Trots att mamman till pojken ville det. Det är väl att föräldrarna vill att något ska hända. Men jag tycker att det även i en del fall, när föräldrarna inte är intresserade att samhället tar tag i deras barns problem, socialen ändå måste vidta åtgärder. Det finns alltid föräldrar som ställer upp för sina barn på fel sätt. Det vill säga. De tror sina egna barn bara om gott.

I morgon är det studentuppvaktning. Nora tar studenten. Första gången jag träffade Nora var nog 1993 eller 1994. Då var hon liten. Hon kom hit med sin pappa och storebror 1992 från Kosovo. Tre år senare kom hennes mamma hit. Sedan dess har det hänt mycket i Noras liv. Det ska bli jätteroligt att fira hennes examen i morgon. Jag önskar henne verkligen all lycka i framtiden.

Apropå examen och utbildning. Nu har debatten börjat på Borås bloggportal om elitklasser. Ida. Det är inte bara något som Anna Svalander hittat på. Det finns många bakom det förslaget. Självklart är det så att det inte bara är de som har studievana föräldrar som ska få chanser i skolan. Utan alla. Det är dessa elever som kommer i kläm både när det gäller extra stöd och extra stimulans. Som jag skrev igår så tror jag att elitklasser även kan motverka en del skolk. Skolkar gör man för att man inte hänger med eller för att det är för tråkigt för man vill gå så mycket längre.

Inga kommentarer: