måndag 21 mars 2011

Dagen då jag blev dumpad i Rävlanda

Ingen dag är den andra lik. Återhämtad från Folkpartiets riksmöte åkte jag tillbaka till “platsen för brottet” Göteborg. Denna gång för att lära ut hur man kan använda Excels alla funktioner. Något jag gör då och då.

Att åka tåg till Gbg gick hur bra som helst. Men det var värre när jag skulle hem. På grund av ett godståg på spåret tog tågresan slut i Rävlanda (av alla platser i världen att bli avkastad på). Så vitt jag hörde på en skrapig högtalaranläggning sas det bara att tåget skulle vända och gå tillbaka till Göteborg. Ingen information om hur vi skulle komma till Borås. Som tur var stod en ordinarie buss till Bollebygd där och väntade och alla rusade ut. Ingen kunde svara på frågan hur vi skulle komma till Borås. I Bollebygd hade vi tur att det gick en buss till Borås ganska direkt. Att stå ute och vänta i Bollebygd en halvtimme eller mer hade inte varit så eftertraktansvärt. Hem kom jag men jag har noll koll på hur mycket jag betalade för resan. Vet inte riktigt hur man ska göra. Att åka med Västtrafiks biljettsystem är sannerligen komplicerat. Plus när man kliver på och komma ihåg att stämpla när man går av. Men är det när man lämnar sista färdmedlet man ska stämpla av? Har nu läst på på Västtrafiks sida och konstaterat att jag nog gjorde fel. Jag borde ha stämplat ut på tåget. Men då var jag mest f-d för sättet att slänga av oss och tänkte väl inte på att stämpla. Att klara ut att det nog var den blåa bussen som stod där som gällde.

Att ha ett så komplicerat biljettsystem så vanliga resenärer inte vet hur man ska göra kan inte gagna kollektivtrafiken. Något måste göras. Folkpartiet vill göra det enklare och mer prisvärt att resa med Västtrafik.

Medans jag “kursade” i Göteborg passade kommunstyrelsen på att fatta beslut om integrationsprogrammet som varit till diskussion de senaste dagarna. Alla förutom SD var glada och positiva över programmet. Det känns jättebra att det nu ska upp till kommunfullmäktige så att det sedan kan börja genomföras. Mer om programmet finns på tidigare blogga jag skrivit. Här och här och här.

Nu dags att ladda för morgondagen. Men då blir det bilresa. Var så säker. Så jag hinner i tid till gruppmöte inför kommunfullmäktige.

Inga kommentarer: