torsdag 10 mars 2011

Tåg, ryggskott och ideellt arbete

Sitter på tåget mot Göteborg. Snön yr utanför och just nu väntar vi på ett tåg från andra hållet. Hoppas det kommer som det ska. Verkligen behövligt med en dubbelspårig järnväg mellan Borås och Göteborg. Buss är väl ok men jag åker hellre tåg. Så där ja. Nu rullar vi vidare.

Databaskurs väntar när jag är framme. Undrar hur det går med relationerna idag.

För övrigt är den här veckan relativt befriad från kvällsaktiviteter. Förutom i tisdags kväll då jag var i Timmele och lyssnade på Johan von Essen som talade om det ideella arbetet. Utan allt ideellt arbete skulle Sverige stanna. Ungefär hälften av Sveriges befolkning gör någon form av ideellt arbete. Var tionde svensk är engagerad i idrottsrörelsen. Diskussionen handlade om huruvida det ideella arbetet minskar men den myten tog föreläsaren död på. Just nu är det inte så i alla fall. Men innehållet i det ideella arbetet har ändrats över tiden.

Det är viktigt att de ideella krafterna tas tillvara. Regeringen har tillsammans med de ideella organisationerna och Sveriges kommuner och landsting gjort överenskommelser inom både det sociala området (vård och omsorg) och integration. Ett av förslagen som integrationsgruppen, tillsatt av kommunstyrelsen, föreslog i sin rapport var att utveckla samarbetet på lokal nivå med de ideella organisationerna. Liknande tankar finns visst också inom Västra Götalandsregionen.

Sedan kan jag ju undra vart vårt förslag till program tagit vägen. Försvunnit hos den nya majoriteten i Borås. Vi var ju faktiskt överens alla partier, vilket var målet.

Dags att ställa frågan.

Tåget börjar närma sig Göteborg. Förutom det ryggskott, eller liknande, som jag ådrog mig i morse, utan att ha skottat har jag blivit lite täppt i näsan av doften från mina grannar i stolen bredvid.

Apropå skottning. Undrar om det måste vara nödvändigt att dundra fram med snöplogen kl halv tre på natten tre meter från mitt sovrumsfönster.

Dags för dagens jobb.

Inga kommentarer: