lördag 9 maj 2009

Valupptakt för Europaparlamentsvalet

Så är det då äntligen Europadagen och valupptakt för valet till Europaparlamentet. Igår tjuvstartade det hela i Mark. Med aktiviteter på gymnasieskolan, Kunskapens hus, på förmiddagen och i teatern i Kinna på eftermiddagen. Hällande regn och åska gjorde nog tyvärr att det inte blev så många som kom till teatern för att lyssna på föredrag om EU från olika synvinklar. Läs mer om dagen. Själv blev jag intervjuad av Radio Sjuhärad om valdeltagandet. Här finns detta. Eftersom jag i intervjun säger hur viktigt det är att få fler att gå och rösta i valet och att jag tänker vara ute så mycket som möjligt på gator och torg under valrörelsen, tyvärr har jag ju annat som måste fixas också, så väljer jag att skippa en debatt inomhus idag för att i stället vara med mina partikompisar på Stora Torget i Borås för att prata med medborgarna. Alltid kan det vara någon jag lyckas övertyga att han eller hon ska gå och rösta.


För att det behövs övertalning det står nog klart. Förra valet under 40 % valdeltagande. Även om media tror att det kan bli något högre valdeltagande i år. Att dessutom en SIFO-undersökning visar att s och m kanske gör ett bra val betyder att jag som liberal och folkpartist måste få de som går och röstar att också rösta på Folkpartiet. (SvD) Fast jag håller lite med Margot Wallström att det viktigaste är att man går och röstar. Det innebär att man bryr sig. (DN) Men jag är lite sur över att inte EU-ministern Cecilia Malmström nämns bland personer som svenskarna anser företräder Sverige bäst i EU. Hon gör ett enormt jobb i bakgrunden för att få maskineriet för det kommande ordförandeskapet att fungera men utåt är det statsministern och utrikesministern som får ta åt sig äran.


När kvällen kommer är det sedan 100-års middag med Folkpartiet Liberalerna i Södra Älvsborg. Partiledaren kommer förstås. Men vad ska jag ha på mig?


En intensiv dag väntar. Bäst att sätta fart.


1 kommentar:

Tomas Gustafson sa...

Självklart är det så att du gör dina egna prioriteringar inför valdebatter. Det var dock tråkigt att ett av patierna som anmält sig till debatten inte lämnar återbud och skickar någon annan.
Din namnskylt fanns på plats och åhörarna var där men du saknades. Du borde fundera på vilka signaler det sänder till dem som är tveksamma till att rösta.
Själv tycker jag att det är ganska dåligt och brist på respekt, Anne-Marie Ekström.