lördag 16 maj 2009

Pustar ut efter en intensiv vecka

Undrar just hur mina tenniskompisar har det just nu. Damerna i Sandareds tennisklubb är på sedvanligt träningsläger. I år i Falkenberg. Jag hade tänkt åka ner på eftermiddagen och vara med i morgon men då har jag lovat att tala på RFSL:s aktivitet i Knalleland så jag hade missat träningen då också. Och så känner jag att jag behöver få en liten andpaus. Efter en ruskigt intensiv vecka med nästan inte en minut för mig själv.

Efter en dag med kampanj inför valet till Europaparlamentet har jag hamnat framför datorn (och Melodifestivalen). En bra dag. Först i Dalsjöfors sedan på stan och sedan utanför Borås Arena innan matchen Elfsborg-Halmstad. Många intressanta möten. Både med dem som säger att de inte är med i EU eftersom de röstade nej i valet och de som säger att de tänker kanske kryssa mig.Det enda jag ångrar med dagen är att jag inte själv såg fotbollsmatchen. Som ju slutade med vinst för Elfsborg med 4-0. När jag var på stan passade jag också på att hälsa på Pinocchio som fyller 1 år idag. En stor och ståtlig ett-åring kan man väl säga.


Melodifestivalen pågår som bäst när jag skriver det här. Hoppas att det går väl för Sverige och Malena Ernman. Men jag tycker det finns en hel del bra låtar. Men det som är mindre bra med Melodifestivalen eller riktigt otrevligt är de arresteringar som gjordes tidigare av homosexuella som demonstrerade i samband med denna. Det visar med tydlighet att Ryssland är ett icke-fritt land där man inte har rätt att uttrycka sin åsikt eller vara den man är(DN, SvD).


Lite längre österut än Moskva har rösterna i valet i Indien nu räknats färdigt. 700 miljoner röstberättigade. Jag förstår att det tar tid att räkna ihop. Congresspartiet som är Gandhis parti har tydligen vunnit. När jag och några riksdagskollegor var i Indien för sex år sedan träffade vi representanter för nästan alla partier. Det hindunationalistiska partiet gav oss alla rysningar i hela kroppen medan vi upplevde Singh som tillhör Congresspartiet och som nu varit premiärminister som en sympatisk och lyssnande person när vi pratade om jämställdhet. (SvD, DN)

Inga kommentarer: