söndag 24 maj 2009

Två veckor kvar till EP-valet

Två veckor kvar till valet till Europaparlamentet och jag har en dag utan en enda tid att passa. Fast jag har massor att göra ändå. Blommorna jag köpte igår väntar på att bli planterade. Kampanjmaterialet som jag packade ihop igår kväll väntar på att bli utburet. Och det finns en del annat att göra också. Även om EP-valet är rätt prioriterat nu så är det annat som måste skötas också.
OBS. Bilderna har inget med innehållet i blogginlägget att göra. Möjligen att man ska låta bli att kryssa in dinosurier eller påfåglar i Europaparlamentet. Dinosaurier säger sig självt. Påfåglar har ett vackert skal men hönshjärna. (Bilderna är tagna i Borås Djurpark)

Idag skriver SvD om kampen om kryssen i Europaparlamentsvalet. Att personröstning har större betydelse i Europaparlamentsvalet än i valen till riksdag och kommuner. Egentligen är det inte så märkligt. Jag tror att ett skäl är att respektive partis lista rymmer personer från olika delar av landet. Många kryssar en lokal kandidat. Sedan är det så att möjligheten att driva egna frågor är mycket större i Europaparlamentet än i riksdagen varför många röstar på en kandidat som tar till vara just de frågor som man själv brinner för.

Min egen kampanj är mest lokalt inriktad även om jag både face-bookar och bloggar. Och den kanske inte kommer att föra mig ända till Bryssel även om jag gärna skulle vilja komma in i Europaparlamentet. Jag kan väl erkänna att när jag kom med på listan på plats 30 så var min ambition att försöka väcka intresse för Europafrågor i Sjuhärad och att se till att Folkpartiet Liberalerna skulle få så många representanter som möjligt i parlamentet.

Lite av en vändning blev det när jag deltog i ett seminarium i Bryssel och träffade liberaler från hela Europa. Viljan att komma in i parlamentet ökade väsentligt. Känslan var så mäktig att vi från olika delar i Europa satt kring ett bord och tyckte lika i det mesta, inte allt men vi tycker inte alla lika inom Folkpartiet liberalerna i Sverige heller, och hade lika värderingar. Att mänskliga rättigheter är viktigt. Att tryck- och yttrandefrihet är viktigt. Att frihandel och konkurrens är det enda som kan garantera också en bra välfärd. Att man inte sätter upp murar mot övriga världen är viktigt, varken när det gäller människor eller varor. Att värnandet av rättsstaten är viktigt liksom att bekämpa gränsöverskridande brottslighet som människohandel till exempel.

Detta är frågor som är grundläggande för mig. Att jobba gemensamt med dessa frågor i Europa ger mycket större tyngd än om vi bara själva i Sverige gör det. Jag kanske visste detta innan men allt blev så tydligt där i Bryssel tillsammans med andra liberaler som också värnade mänskliga rättigheter och frihandel. Jag önskar att alla skulle kunna få samma upplevelse. Motståndet mot EU skulle nog bli mindre då.

Mer saklig debatt om sakfrågor skulle nog också bidra till att intresset för att rösta i valet till Europaparlamentet skulle öka. I stället är det löner och valdeltagande som är de viktigaste frågorna.

Lönerna kan diskuteras men de som ställer upp i valet gör det inte för lönens skull utan för att man vill åstadkomma något.

Men trots allt verkar valtemperaturen stiga. Det märktes under de två dagar som Folkpartiet i Borås var på vårmarknaden. Många tog emot material och en del gick direkt till "röststugan" på Stora Torget därefter. Och många inte bara tog när de blev tilldelade utan många gick runt till de olika partierna och efterfrågade material.

Som tur är var det ingen som försökte förstöra för någon annan. Som skedde i Stockholm där en folkpartistisk valarbetare fick ett knytnävsslag i ansiktet när han försökte hindra en person att måla på fp-affischer. Skrämmande. Jag hoppas att detta var den enda incidenten under valrörelsen. Påklottrade och nedrivna affischer är väl inget ovanligt i en valrörelse men det brukar oftast ske i lönndom.

Nu får jag nog ta tag i dagens övriga göromål. Blommorna till exempel. Fast först lite kaffe…

2 kommentarer:

Johan Hellström sa...

Ja, jag tyckte det var lite kul när en del gick till alla partierna och plocka på sej valsedlar och material. Så nyfikna och engagerade väljare gillar jag.

Och sen var det såklart lite osis för de partier som inte var på plats.

Anonym sa...

Citat ur dagens AB:
"EU-parlamentariker får varje vecka de reser till Bryssel 20 000 kronor för resor som kostar 6 000."

Så nog åstadkommer de något !!!

Vänligen
Tjalle