fredag 29 augusti 2008

Ute ur ”databubblan”

På tiden att skriva några rader. Med betoning på några. Jag har nästan fullständigt varit inne i "databubblan" några dagar. Har suttit till sent in på natten och försökt vara kreativ med hemsidor och broschyr. Till det nya nätverkt QVIM. Nätverket som jobbar för att få fler kvinnor som företagare.

Den första informationsträffen hålls redan på onsdag i Svenljunga. Och sedan rullar det på.

Utanför min "bubbla" har världen fortsatt att snurra ändå.

En ny opinionsmätning har kommit idag. Sammanfattningsvis kan väl sägas att det sker inte så mycket revolutionerande. KD åker upp och ner kring 4 % -spärren. Fast idag var det riktigt rejält ner. Fp håller platsen som tredje största parti. Och tyvärr oppositionen en stor ledning. (DN, SvD) Det mest glädjande i den här undersökningen är att sd hamnar utanför.

Men jag får väl skriva som jag brukar. Det är två år kvar till valet och mycket hinner hända. Det är valdagen som räknas. Det året jag kom in i riksdagen låg folkpartiet under 4 %-gränsen i juni. Och nådde över 13 procent i valet. Vilket också på ett sätt är ett oroväckande tecken att människor så snabbt svänger i sina åsikter.
Fast det kanske ändå är dags att trenden vänds. Det krävs att det sker en hel del positivt under det närmsta året.

FRA-debatten måste klaras ut så snart som möjligt under hösten så att det finns tid till andra frågor.
Även om jag tycker att det är bra att fokus sätts på en snabb rehabilitering när man är sjuk måste alla tolkningsproblem som den nya sjukförsäkringen fört med sig klaras upp. Svårt sjuka människor som är arbetsoförmögna ska inte behöva gå till socialen.
Pensionärerna får inte glömmas bort. Integrationsarbetet måste fortgå med fler människor i arbete. Och mycket mer.

Men lite hjälp får ändå alliansregeringen från oppositionen. De har svårt att komma med ett gemensamt förslag. (DN, DN2)Deras spel verkar mer likna leken Två slår den tredje. Men det kanske är just detta att det är tre som ska komma överens. I Almedalen gjorde sossarna och miljöpartiet gemensamma utspel. Nu vill vänsterpartiet vara med och leka men då måste de göra inträdesprov för att komma med i gänget. Vänsterpartiet måste acceptera att Sverige måste hålla ordning på ekonomin. Tämligen självklart att det ska vara så. Men det är tydligen inte självklart för vänsterpartiet. Och då får man stå utanför. (SvD)

P J Anders Linder på ledarsidan har en beskrivning på Lars Ohly. Han är som Iprenmannen fast tvärtom. I stället för att bota huvudvärk ger han sossarna det.(SvD)

Mona Sahlin är inte heller lika poppis som Fredrik Reinfeldt enligt en annan opinionsundersökning.

Det skulle ju bara bli ett kort inlägg. Men som vanligt. När jag väl börjar kan man inte få stopp på mig. Så blir det ju att jag sitter och jobbar på nätterna.

Inga kommentarer: