fredag 1 augusti 2008

Ljust och mörkt

Förmodligen sista dagen, just nu i alla fall med klarblå himmel. Bäst att njuta av dagen. Undrar om jag kan kolla in solförmörkelsen. Datorn är utflyttad som vanligt. Trots getingarna. Men jag börjar vänja mig och de håller sig mestadels till likören jag ställt ut även om en och annan kretsar kring mig och gör ett attackanfall mot mig.

Kretsar ja. Dagens nyhetsrapportering kretsar fortfarande kring dramat i Arboga. (DN, SvD)Mer utlämnande detaljer. Man behöver inte ens läsa artiklarna utan det räcker med rubrikerna. Och tecknade bilder av personerna. Som jag skrev igår. Det är beklämmande att personliga detaljer, som rör utsatta människor som varit utsatta för ett stort trauma, skrivs om i minsta detalj i media. Visst är de offentliga och ska så vara. Det tillhör ett rättssäkert samhälle. Men alla behöver inte ta del av dem.

Glädjeämnen finns också bland dagens nyheter. Kina ska inte censurera Internet för journalister. (SvD, DN, Aftonbladet)Det har Kina och IOK förhandlat fram. Bra men det borde ha varit en självklarhet från början att inte censurera Internet vid OS och inte någonsin för den delen. Återstår att se hur det blir i realiteten.

En annan aktuell fråga. Brottsofferjouren tycker att brottsoffer borde få sitt skadestånd direkt när detta utdömts av en domstol. (SvD)Det tycker jag också och det har folkpartiet tyckt länge.

Som vanligt en dag. Ljusa och mörka nyheter.

Nu får jag ägna mig åt att försöka se solförmörkelsen och jobba vidare med min Access 2007.

PS. Jag såg solförmörkelsen med solglasögon en pytteliten stund. Så pass länge att jag såg månen täcka delar av solskivan. Men det var inte helt lätt och egentligen ska man inte titta mot solen ens med solglasögon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag hade svårt att hänga med i artikeln om någon orkar förklara detta: Pappan gick med flickvännen och fick höra att det hänt något med barnen och arbogamamman: Är inte arbogamamman hans flickvän? Sen står det att de hållit förhör med arbogamammans sambo från ett tidigare förhållande.Är det pappans biologiska barn eller det är arbogamammans barn från ett tidigare förhållande? Tidigare i artikeln står det även att tyskan den sk 32-åringen lånat pappans bil, men sen att pappan inte har körkort...iofs kan man ju köra bil utan körkort.