torsdag 22 mars 2007

Våren på väg och att äta tulpaner

Våren är på väg. Idag blev min gata sopad. Och inte bara gatan. Allt grus som hamnat på gräsmattan blev också uppsuget av "handmaskin". Inom parentes kan sägas att det följde med lite mossa också. Dessutom det grus som jag själv spritt på min infart när jag fyllde år för att inte mina gäster skulle ramla och bryta benet. Inte behöva sopa någon sand alls. Fantastiskt.


Ett säkert vårtecken är också att rådjuren ätit upp alla tulpan och hyacintblad. De har till och med lyckats dra upp lökarna. Jag som kände mig så duktig i höstas när jag planterade alla lökar även om det var lite terapi för förlusten att åka ur riksdagen. Den enda trösten är att påskliljorna får stå orörda. De är giftiga.


Apropå äta tulpaner så minns jag en av de första fester jag anordnade. För mycket länge sedan så det är preskriberat. Jag kommer alltid att komma ihåg när serveringspersonalen sa till mig att få den person som åt tulpaner att han skulle sluta med det. De skulle ha tulpanerna även nästa fest. Personen som åt var min chef. Han som på den tiden på dagarna talade om att jag skulle göra det och det och det. Men först skulle jag hämta kaffe åt honom. Tulpanerna till höger är dock av senare datum och köpta.


Nåväl. Historia är historia. Åter till vårtecknen. Nya glassar är ett säkert vårtecken och jag har redan kommenterat igår Sveriges konsumenters åsikt om den nya skära glittriga glassen Girlie. Jag har prövat den idag. Det kan konstateras att det finns bättre glasssmaker. Femåriga killar kan tycka det är jättekul med glitter men femåriga killens mamma tycker inte det är kul med glitter över hela vardagsrumsgolvet. Så "Sveriges konsumenter" (obs organisationen, jag är inte delaktig) var helt fel ute när de tyckte att glassen var könsschablonisering. Det finns kanske andra aspekter att kritisera. Men överlåt det åt marknaden. Jag tänker nog välja en annan glass i stället. Magnum i alla dess smaker är oöverträffad.
Och till helgen blir det varmare. Synd att spela tennis inomhus då. Men snart är det dags att spela utomhus. Då är verkligen våren här.

Inga kommentarer: