måndag 7 december 2020

En digital dag

 Avslutar dagen innan kvällssudokun med att reflektera över dagen. Ja, jag börjar dagen med Sudoku och avslutar den med Sudoku. Det är för övrigt bättre lösningsprocent på morgonen än kvällen. Kvällssudokun är insomringspillret. Nåväl. För att återgå till reflektion över dagen. Den har varit innehållsrik.

Började med att fixa lite länkar till kvällens digitala möte och gjorde en presentation kring vad IOP är inför lunchmötet med Rotary. 

Men i det första digitala mötet fanns Barbro Westerholm, Sveriges äldsta riksdagsledamot, som förutom att leda mötet för Liberala seniorer också presenterade sin utredning om en omsorgskontakt inom äldrevården. Juno Blom, partisekreterare för Liberalerna och också riksdagsledamot, pratade om läget för partiet men också om de planer som LIberalerna spelar in till regeringen kring att ge mer stöd till civilsamhället för att stötta barn, hemlösa och äldre i ensamhet. Fantastiskt bra. Civilsamhället fyller en viktig funktion i samhället för att förbättra välfärden. 

I mötet för Liberala seniorer presenterade också f d statsepidemiolog Annika Linde sina tankar kring pandemin. 

Fick lämna detta möte lite i förtid för att rådda igång nästa. Byte av plattform, från Google meet till Zoom. För att få lyssna på Petri Pitkänen som är projektledare för en IOP, Idéburet offentligt partnerskap, som Borås basket har i samarbete med Borås stad för att få fler personer med funktionsnedsättning i arbete.Ett viktigt arbete. Jag har länge tyckt att varför ska man inte kunna utföra ett arbete efter sin egen förmåga. Har man arbetskapacitet på 25 % borde man kunna ha möjlighet att arbeta 25%. En stor eloge till de arbetsgivare som ställer upp på detta.

Eftersom ett nytt digitalt möte väntade så hade jag lite bråttom och tog en springtur i stället för den vanliga vandringen. Snabbt gick det och jag är jättenöjd. Det var rätt länge sedan jag sprang sist men de dagliga promenaderna har nog gjort sitt till.

Nästa möte. Med Hemgården där jag blev med i styrelsen i höstas. Civilsamhället när det är som bäst. Café, kurser mm. Som kom igång lite i början på hösten men som fåt pausa på grund av hårdare restriktioner. Men var under några månader mötesplats särskilt för äldre. Digitalt språkcafé pågår dock, där jag varit med några gånger. 

Så till dagens final. Mon partikollega Christer Nylander som pratar om liberalism, kultur och bildning. Också viktigt att diskutera i dessa tider när liberalismen ibland ifrågasätts. Något som är viktigt att tänka på när ytlighet och polarisering dominerar debatten är att de flesta inte hörs överhuvudtaget. 

Sammantaget en oerhört spännande dag med mycket information och ny kunskap som skapar nya tankar. Allt detta hade jag ju inte kunnat hinna med när livet var normalt. Det gäller att se det positiva kring läget som råder. Fast visst hade jag hellre velat träffa alla jag bara sett på nätet idag på riktigt. 

Jag är så glad och tacksam att jag kan hantera en dator och att jag har kraft i mina ben att kunna springa. Dessutom att jag under mina år som politiker också hunnit få en massa kontakter och vänner som jag kan fråga om de vill ställa upp. 

Nu är det dags att sova. I morgon är en annan dag med en rad möten. Och så måste jag handla mat. Numera gör jag det en gång i veckan och varför inte göra det på en tisdag när pensionärerna har extra rabatt. Fast just idag har jag nog inte levt något pensionärsliv. 

Avslutar med en adventsbild. 



Inga kommentarer: