söndag 13 december 2020

Året 2020 - Del 1 Innan coronan.

 Snart har ett år gått igen. Ett år som inte varit som alla andra. Ett virus har lagt en förlamande hand över det mesta. I år skulle jag firat att jag bott i Borås i 40 år och att jag varit förtroendevald politiker för LIberalerna/Folkpartiet i 25 år. Jag har aldrig ångrat flytten till Borås och inte heller mina år med Liberalerna. Bådadera har bidragit till att jag fått uppleva mer än de flesta. Kommer en summering så småningom. Just nu är dock tanken mer fokuserad på det senaste året. Vad har hänt och vad har påverkat mest. 

Som tur är hann jag göra en hel del innan viruset slog till på riktigt. Tidigare har jag ofta gjort Stockholmsbesök av olika anledningar. Jag har aldrig riktigt tappat kontakten med Stockholm efter mina år i Riksdagen. I många år satt jag i Skatteverkets insynsråd vilket blev ca 5-6 besök per år. Sedan har jag varit aktiv i nätverk kring Liberalerna. Och är fortfarande. Plus lite till. Tror att det varit i snitt ett besök i månaden. Men det här året har det varit klent med Stockholmsbesök. Förutom månaderna före coronan. 

Av olika anledningar besökte jag Stockholm fyra gånger innan det var stopp. Men för att börja från början. Jag hann göra en hel del. Både här och där. 

 Borås stad hade gjort en plan för politikerbesök på företag. Jag hann med fyra besök. Bland annat hos Veterankraft som hjälper äldre att jobba efter att man gått i pension. I samband med det fick jag också dagens citat i Borås tidning. ”Idag är många pigga långt upp i åldrarna. Ta vara på kompetensen.Det bidrar  också till att minska den ofrivilliga ensamheten.” Något som totalt glömdes bort när pandemin kom och alla sköra 70+ skulle hålla sig hemma och inte träffa någon. 

Jag hann också med några seminarier kring hedersförtryck och agenda 2030 på hemmaplan. Regionmöte i Vänersborg. En stadshusmiddag och en konferens med Bosnier till åminnelsea av folkmordet i Srebrenica. Några liberalmöten i Borås också. Bland annat diskussion kring årsrike-frågor. För att inte tala om spännande basketmatcher.

Jag var väl ute och gick eller sprang även innan coronan men definitivt inte i den omfattning som under resten av det gångna året. 

 Första besöket i Stockholm var med Korpen och kurs i Pickleball. Tanken var att vi skulle startat upp något kring detta i Borås. Men så kom ett virus och det blev inget av med det. Inte så mycket annat heller för Korpen, till exempel blev Kretsloppet inställt.Kollade också in de alldeles för tidiga körsbärsblommorna i Kungsträdgården vid det Stockholmsbesöket. 

Nästa besök var veckan efter och då var det möte med styrelsen för Riksdagens veteranförening eller Föreningen för tidigare riksdagsledamöter som vi tänkte byta till vid årsmötet i maj. Som inte heller blev av. 

Ännu en vecka senare var det möte med HBT-liberalers styrelse i Stockholm. Började bland annat planera för HBT-liberalers 40-årsjubileum som skulle firas med pompa och ståt. Blev inget av det heller men förhoppningsvis nästa år. Kollar körsbärsblommorna igen. 

 

Nästa besök blev till min gamla hemstad Linköping. Intressant sjukvårdskonferens med LIberalerna. Fick också lite tid över till att gå i gamla fotspår. Kolla var jag bodde och besöka Gamla Linköping mm.

Senaste (inte sista) Stockholmsbesöket gjordes precis innan pandemiutbrottet. Det var redan på gång och alla i styrelsen i Riksdagens veteranförening var inte på plats. Senaste kollen på körsbärsblommorna. Minns att jag tyckte det var lite läskigt att åka tåg. 

Som sagt jag hann med en hel del resor innan det blev slut med det. Tur var det  för sedan blev det knapert med resor. Ja. Jag har gjort några utflykter under pandemin men de kommer i nästa inlägg. 

Inga kommentarer: