fredag 25 december 2020

En annorlunda julafton - men inte

  Julafton 2020 är snart till ända. En julafton som varit annorlunda i år. Coronan har lagt en våt filt över firandet. Och ett nytt ställe att träffas på. Men ändå har det varit lite samma. Firat med i stort sett samma människor som de senaste 19 åren. Ja, några  av barnen var inte födda första gången. Vi var 8 personer som ju är en rekommendation om max antal man ska vara. Och högt i tak. Det gick att samlas fast hela tiden fanns tanken på att inte komma för nära. Ta mat en i taget. När det var dags för den obligatoriska julpromenaden ta på ytterkläder en i taget. Men det fanns både skinka och Jansson och sill att äta. Och både Kalle och Bertil Jonsson fanns på TVn. Lite annorlunda julklappsspel. Lite färre julklappar. Fast antalet har minskat år från år. Själv valde jag Swish-varianten i stället för att jaga julklappar i affärer även om jag tror att affärerna inte har varit lika trånga i Borås som i storstäderna. Har kollat lite utanför. Själv fick jag jättefina smycken med stenar i regnbågsfärger och en kalender med bilder på barnbarnen. 

Senare hälften av julaftonen har jag tillbringat hemma framför TVn med ett glas vitt vin men tröttnade på tomten är far till alla barnen. Lite dålig stämning. Spelar i stället Peter Jöbacks julskiva. Ett bra avslut på en trots allt bra dag. Så skönt att det gick att träffas på ett säkert sätt. 

Klockan har passerat midnatt och kvällen har gått över i juldag under tiden jag skriver detta. Dags att sova. I morgon är en ny dag. Kommer att ta det lugnt några dagar för återhämtning efter en intensiv höst. Med politik och som president i Rotary. Allt har tagit mycket mer energi än vanligt. Men en lång vandring blir det i morgon och sedan kan jag med gott samvete läsa någon bok som jag inte har hunnit läsa. 

Men pandemin kommer fortfarande att ställa till det. Bara att inse det och rätta in sig i ledet och gilla läget. Många fler digitala möten lär det bli. God fortsättning på julen alla. 



Inga kommentarer: