tisdag 21 december 2010

Resa i vinterland och julen är på ingång

Midvinternattens köld är hård. I år stämmer verkligen dikten med verkligheten. Eller om det nu är tvärt om. Har det dock ganska varmt inomhus men vågar inte tänka på hur elräkningen kommer att se ut. Skönt är i alla fall att jag lyckligt och väl kom hem efter “dagsutflykten” till Hudiksvall. Om än lite sent. Att vänta en timme på buss i Herrljunga när man redan är en timme försenad är ingen hit. Tack i alla fall att Securitas-vakten lät oss stanna inomhus. Han skulle stänga vänthallen kl 22.

“Utflykten” till Hudiksvall var i alla fall givande. Vi, jag och personal från Coompanion Sjuhärad, besökte Coompanion där för att få information om hur de startat upp Sociala företag i kooperativform. Vi fick mycket matnyttigt med oss hem och fick också se hur ett arbetskooperativ fungerade. Mer finns att läsa om Glada Hudik-modellen här.

Dagen har ägnats åt lite jobb med databas. Lite julmats-fixande. Skinkan, Jansson, köttbullarna och ischokladen är klar. Och så att ringa till Telia och fråga varför de stängt av min telefon.

Hyresvärden har bestämt att det ska installeras bredband för TV:n. Förmodligen ett krav från köparna av husen som är Första AP-fonden.) Har skrivit om köpet tidigare. Hyresvärdens information har varit urusel. De som gjorde själva inkopplingen var inte mycket bättre. Telia tar dock priset. Skickar ut ett brev och säger att välkommen in i butiken. Jag som brukar vara ganska lugn och sansad lämnade butiken tämligen arg. Några svar fick jag inte.

Sedan kom en buss ut till bostadsområdet. Måste erkänna att jag inte riktigt visste vad jag beställt när jag lämnade bussen. Ingen dator och ingen kopia på beställningen.

Så nu dyker det ned brev varje dag från Telia. Och idag kom brev på eftermiddagen att de skulle koppla in min Bredbandstelefoni i morgon. Det var bara det att min befintliga telefon stängts av och jag ännu inte fått hårdvaran till det hela. Och så står det att man har 14 dagars ångerrätt från och med det man fått bekräftelsen på beställningen som jag fick idag. Och ändå har de stängt av telefonen. Fast bestämmelsen kanske inte gäller när jag träffar försäljare i bussar. Undrar om jag inte ska bråka lite om detta.

Fast nu är det nog sovdags. Så att jag inte sover till tio i nio i morgon också. Då blir det fortsättning med julförberedelser och AU-möte i Coompanion och justering att förra fullmäktigeprotokollet.

1 kommentar:

christian jensen sa...

Hej Anne-Marie!

Mitt namn är Christian Jensen och jag jobbar på Telia Kundservice. Jag vill börja med att beklaga de problem du tycks ha upplevt. Självfallet ska du först och främst veta att du har din ångerrätt även fast vi verkar ha varit lite för ivriga att konvertera din telefon till bredbandstelefoni.
Du får mer än gärna kontakta mig via länken nedan så kan jag dubbelkolla så att din beställning genomförts korrekt.

http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Låt mig även passa på att önska en god jul!

Med vänlig hälsning
Christian Jensen, Telia Kundservice