måndag 13 december 2010

Mina pensionspengar äger mitt hus

Kan inte låta bli att skriva några rader om Första AP-fondens köp av fastigheter. (SvD, DI) AP-fonden har bildat ett eget bolag för att genomföra köp av ett antal fastigheter från Acta. För att genomföra köpet har man anlitat ett antal konsulter till en kostnad av 100 miljoner. I och för sig kanske behövligt men jag skulle nog önska att mina pensionspengar användes på ett lite mer säkert sätt.

Eftersom jag bor i en av de hyresrätter (parhus) som Första AP-fonden köpt så fick jag veta det i ett brev i förra veckan. I brevet fanns ett ansikte på VD:n och ett namn. Ingen adress. Inget telefonnummer. Man blir faktiskt lite fundersam. Samtidigt som jag också varit med om att försöka göra affär med Acta när de ville ombilda våra hyresrätter till bostadsrätter. Nu var det ju så att de boende inte ville ombilda på grund av delvis dåligt underhåll och läget. Hoppas att första AP-fonden vet vad de gjort.

Med tanke på att Första AP-fonden ska ge hög avkastning med liten risk kan man ju fråga sig vad som kommer att hända med hyrorna och hur kommer underhållet att bli.

Inga kommentarer: