söndag 26 december 2010

Bredbandsinkoppling i stället för julstök

Så var då den här julen nästan slut. Nästan innan den hann börja. Avstängd telefon två dagar före jul på grund av nytt bredbandsabonnemang var väl ingen hit. Det värsta var den dåliga informationen, för att inte säga obefintliga informationen. Telefonen bara huxflux avstängd. Förmodligen var det Mozartkulorna som rök när jag fick ägna en hel kväll åt att koppla in telefon och bredband i stället för att ägna mig åt julförberedelser. Men det gick. Både kopplingarna och att vara utan  Mozartkulor. Julgran blev det i alla fall. julgran

Lite efterdyningar som att flytta över e-postadresser har jag ägnat mig åt idag liksom att uppdatera virusskyddet på den nya datorn. Fast konstigt är det när det kommer upp att jag (datorn då) är skyddad trots att virusuppdateringarna är över 200 dagar gamla. Det gick förstås att uppdatera men det borde stå klart och tydligt att man måste uppdatera innan man “sitter säkert”.

Exakt när vi får de nya TV-kanalerna som utlovats i samband med bredbandsinstallationen har vi inte fått något besked om. I morgon har det sagts. Får se.

Hela den  här bredbandsinstallationen är lite konstig. Plötsligt fick vi bara ett meddelande om att nu ska här installeras bredband via fiberkabel. Mer information följer. Det har definitivt inte varit någon enhetlig information utan en “ledtråd” har kommit nu och då. Inte särskilt informativa har dessa varit.

Bråttom att installera var det tydligen i alla fall eftersom nu våra hus har bytt ägare. Första AP-fonden är köparen. Det kan väl vara så att den nya ägaren ställt som ultimatum att det skulle installeras bredband. 

Undrar också om man har jämfört olika fiberlan-leverantörer innan man bestämde sig för Telia. Första AP-fonden har ju en ansenlig aktiepost i Teliasonera.

Jag tycker att det hela är lite märkligt. Om det inte vore för att det är mina och andra svenskars pensionspengar som man handlar för så skulle jag sluta fundera. Men nu är det det och det vore intressant att få veta hur det hela gått till. Affären har ju redan kritiserats för att man köpt konsulthjälp för 100 miljoner kronor.

Inga kommentarer: