lördag 22 maj 2010

Skulpturer och gospel – kulturnatt i Borås


Idag har det varit invigning av Skulpturfestivalen och Anna Lindhs park i Borås. Missade detta på grund av kundbesök i Göteborg. Men fick ta igen det senare eftersom det dessutom har varit kulturnatt i Borås. Lite annorlunda Kulturnatt eftersom det "riktiga" Kulturhuset håller på att renoveras. Inte lika lätt att gå mellan olika arrangemang. Jag valde att satsa en helkväll på Gospel. Först vid det tillfälliga Kulturhuset och sedan en härlig gospelkonsert med Glimåkra Gospel. Och så förstås blev det en titt på Sweetloves underbara röda skulpturer i Stadsparken. Väl bevakade. Kände mig nästan lite skyldig när jag fotograferade skulpturerna. Jag kan förstå att barn tycker de är härliga och inbjuder till att sitta på och klättra på. Föräldrar har dock ett ansvar att se till sina barn så att de inte gör det.


Men det är inte barn som haft av huvudet av hunden eller slitit bort grodorna på klänningen och kastat dem i Viskan. (Härligt att de är tillbaka så snabbt i alla fall. )Det är för sorgligt att inget får vara i fred. Vad är det som gör att någon gör sådana saker. Det kan inte bara vara att man inte gillar skulpturerna. För även om nu inte barn ska leka på dem så visar det ändå att det är "goa" skulpturer som gör barn glada. Då borde de även göra vuxna glada. Jag blir glad av dem i alla fall. Det måste vara något annat.


Jag tror att de som gör detta känner sig utanför samhället. Visst kan man säga att det är ligister. Men varför blir man ligist? Det är ett sätt att visa att man finns genom att om man inte kan synas på annat sätt. Här finns mycket att göra för samhället. Fånga upp barn som riskerar hamna snett mycket tidigt. Ge stöttning i skolan till dem som behöver extra hjälp. Och mycket mer. Det kanske inte gör att man gillar skulpturer men man lär sig att respektera att andra gillar skulpturer.


Kulturnatten är nog slut nu. Men skulpturerna, dessa och en rad andra, kommer inte att försvinna än på ett tag. Jag hoppas de får vara i fred i framtiden. Så att många kan få beskåda dem.

Inga kommentarer: