fredag 14 maj 2010

Blåklintskampanj

Laddar mig och min Iphone inför dagens kampanj på vårmarknaden i Borås och kanske en liten tur ner till Kinna.

Ser ut att inte bli regn i alla fall idag i Borås. Till och med en liten solchans verkar det bli om man ska tro SMHI:s väderutsago timma för timma. Temperaturen kan gå upp till 14 grader. Tro't den som vill.

Iphonen har blivit en kär ledsagare när jag är på kampanjstråt. Med ett klick är kampanjbilden ute på facebook eller twitter för att berätta för omvärlden att här är jag/vi. Och med vi menar jag förstås alla glada folkpartister och luffare som sprider ett liberalt budskap.

Idag ska Folkpartiet liberalrena som sagt finnas på marknaden i Borås. Både i vårt eget stånd och i Alliansen i Borås. Dessutom kampanjar Folkpartiet i Mark i Kinna. Ska göra en liten utflykt dit också.

Det som gäller idag är att se till att hela Borås översvämmas av blåklintar till valet. Det vill säga dela ut fröpåsar med blåklintsfrön till boråsarna.

Varför är då blåklinten Folkpartiets symbol?

Så här har det gått till. Blåklinten är Östergötlands landskapsblomma. Eftersom rösträttsrörelsen för allmän rösträtt startade i Östergötland blev också blåklinten symbolen för rösträttsrörelsen. Liberaler var starkt engagerade i denna. Och tog senare blåklinten som sin egen symbol för att betona den roll liberaler haft i samband med den allmänna rösträttens införande. Jag som är född i Östergötland brukar säga att jag är dubbel blåklint.

Bäst att sätta fart.

Inga kommentarer: