måndag 8 mars 2010

Kvinnodagen 2

Har precis kommit hem från en trevlig morgon i kvinnodagens tecken. Jag blev inbjuden att vara med på Kedjans firande av kvinnodagen. Kedjan är det projekt som drivs på Hässleholmen i Borås för att få fler personer i arbete. Jag passade på att berätta om min syn på jämställdhet. Se mitt förra blogginlägg. Egentligen skulle inte sådana här dagar som kvinnodagen eller barndagen eller flyktingdagen behövas. Om alla respekterar mänskliga rättigheter och att alla människor är lika mycket värda. Oavsett om man är man eller kvinna och oavsett varifrån man kommer. Alla har samma rättigheter och skyldigheter. Alla har rätt till kunskap och utbildning och bli respekterade för den man är. Man har rätt att leva sitt eget liv så länge man inte minskar någon annans frihet eller skadar sig själv eller någon annan. Ingen annan har rätt att förtrycka någon annan vare sig med slag eller ord.

Fatme berättade om kvinnodagens historia och Esmail som idag finns på BT:s fokussida pratade och satte igång dansen. Klockan 10 på förmiddagen. Blev lite svettigt för jag kunde förstås inte hålla mig borta. Pinnar och drink (alkoholfri förstås) och kaffe och tårta inramade det hela. Tack så mycket för att jag fick komma. Det blev en härlig början på dagen. Fast jag hoppas att nästa gång jag kommer på besök det inte är en herr- och damsida.

Inga kommentarer: