tisdag 23 mars 2010

En fritidspolitikers vardag

En dag utan möten, politiska i alla fall. Så det blir väl en jobbarkväll. Att vara fritidspolitiker är verkligen kluvet. Att vara engagerad politiken på fritid tar även plats från jobbet. I stället för att jaga jobb till företaget blir det möten och bloggskrivande mm. Och databasutveckling och politik går verkligen inte ihop. Tur att jag lever själv och kan styra min tid lite i alla fall.

Nu är i alla fall vår integrationsrapport på väg ut på remiss. Det är ett förslag som gruppen har lagt och det är viktigt att vara tydlig att det kan finnas andra som tycker annorlunda. Integrations rymmer så mycket. Så när det till slut hamnar hos kommunfullmäktige kan det se annorlunda ut än det gör nu. Men kom gärna med synpunkter.

Det är en del som är ett program med viljeinriktning och en del som är konkreta förslag som ska genomföras under det närmaste året. Ett av förslagen är hur man ska samordna integrationsarbetet i kommunen. Det är många aktörer som många gånger inte vet om varandra. I stället för att samverka och komplettera varandra riskerar man att utföra dubbelarbete.

Rapporten finns att hämta bland posten på Borås stads hemsida. Här finns den.

Mitt bloggande och twittrande fick också särskild uppmärksamhet igår när TV4 Borås gjorde "hemmahos-reportage" hos mig kring mitt bloggande och användande av andra sociala medier. Apropå att Boras stad ska satsa på utbildning i sociala medier för alla förtroendevalda. Ska bli spännande att se hur många som kommer att delta på kursen som, åtminstone på pappret, innehåller en hel del spännande föreläsare. Även om man inte kan vara med överallt, det tar mycket tid, kan man väja att vara med på något av medierna. Särskilt nu när det är valår.
Direktlänk till reportaget. OM det inte fungerar finns länken till TV4 Borås . Sedan kan man bläddra ner till reportaget om "Politiker ska lära sig blogga".

Nu lämnar jag det politiska och övergår till mer arbetsbetonade verksamheter. En genomgång i Göteborg med kunden hur långt jag har kommit med databasen. Tar i alla fall tåget idag. Så kan jag skriva en debattartikel på resan. Risken finns att den handlar om RUT. Men tåget går om en timme.

Inga kommentarer: