torsdag 11 februari 2010

Vem behöver veta vad jag tjänar?

Vet knappt om jag vågar sticka ut hakan igen. 41 kommentarer till mitt senaste inlägg om män som "importerar" fruar. Nog rekord. Åtminstone sedan ormtjusarna var i farten.

Jag kan dock inte låta bli att ställa mig frågan "Vad sjutton har grannen för glädje av att veta vad jag tjänar". (SvD) Möjligen konstatera att man inte blir särskilt rik på att vara fritidspolitiker. Och försöka starta ett företag efter att ha varit borta från branschen i fyra år. Jag begriper inte varför det är så intressant att veta vad andra tjänar. Att upptäcka att kollegan har 2000 mer i lön i månaden och man gör samma arbete gör väl ingen särskilt glad. Möjligen ett argument i jämställdhetsdebatten. För risken finns att det är en kvinna som har den lägre lönen. Kanske lika bra att inte veta.

Att det finns de som gör affärer på detta (både på nätet och per telefon) är lika sjukt och att de som blivit omfrågade inte ens får veta. Skönt att regeringen föreslår ett slut på detta.

6 kommentarer:

Patrick sa...

Vem övervakar den som övervakar? Det borde vara en självklarhet att jag ska kunna granska dem tillbaka som granskar mig. Vad har ni att dölja? Varför ska min möjlighet att skydda mig från bedragare med miljonskulder som ingår ett avtal med mig försvåras och inte förenklas? Vanligt folk borde göra mer kreditupplysningar på både företag och privatpersoner som de ingår avtal med, knappast färre - med tanke på hur många som blir blåsta.

videopac sa...

Inkomstuppgift är ju en offentlig uppgift, den finns ju att finna i taxeringskalendern bland annat. Så varför skulle det vara ett problem att man kan få reda på den via internet? Är detta ett sätt att monopolisera taxeringskalenderutgivningen?

Förstår inte alls varför man skall försvåra för medborgare att ta del av offentlig information.

Anne-Marie Ekström sa...

Självklart ska du kunna göra en upplysning om någon du ska göra avtal med och den möjligheten finns idag kommer att finnas. Men att utan anledning sitta hemma och kolla igenom dina grannars ekonomiska situation tycker inte jag är väsentligt. Det läggs ut alldeles för mycket information idag om den enskilde individen. Det finns något som heter personlig integritet. Vill någon göra sig omaket att köpa taxeringskalendern eller gå till biblioteket och slå upp vad jag tjänar men jag tycker inte att man ska kunna sitta hemma vid datorn och hur som helst spana in andra människor.

Anonym sa...

Alla ställer sig den frågan - vem behöver veta min lön?

Jag vill hellre ställa frågan - varför är din lön så hemlig?

Jag har aldrig förstått folks hemlighetsmakeri med lönen. Frågar någon svarar jag ärligt. Den som VERKLIGEN inte vill att lönen ska vara offentlig är min arbetsgivare som svettas varje gång en lönelista hamnar på glid.

Hälsningar
ViggoVerner

videopac sa...

"Självklart ska du kunna göra en upplysning om någon du ska göra avtal med och den möjligheten finns idag kommer att finnas"

Men nu pratar vi inte om kreditförfrågan utan om inkomstuppgift. Det är en väsentlig skillnad. Om du tycker det är ok att man kan gå till biblioteket och slå upp i taxeringskalendern så förstår jag verkligen inte att du tycker det är fel om samma information kan läsas hemma istället, på datorn. Om man verkligen är intresserad så kan man ju köpa taxeringskalendern och sitta hemma och läsa, varför då inte via internet? Annars låter det lite som "offentlighet är bra, bara det är svårt att få tag i uppgifterna så att inte för många får tag i dem"...

Anonym sa...

Spelar väl ingen roll om någon kollar upp vad du tjänar, du lägger ut dig själv som ett "offer", men i själva verket liger det väl en mindre förmögenhet sedan du satt i riksdagen och jag tror inte att du kan förneka detta. Får man 50.000 kronor i månaden i fyra år...behöver jag säga mer.