fredag 15 januari 2010

Motreaktion

Fredagskväll och jag har inte hunnit hälften av vad jag skulle den här veckan. Men det finns ju lördag och söndag. Och så nästa vecka. Men tänkte ändå ta mig tid och skriva några rader. Om det jag själv vill. Bland dagens bloggar från fullmäktigeledamöter i Borås (kan läsas här http://boras.se/bloggportal ) hittar jag åtminstone två där mina göranden och uttalanden kommenteras.

Om vi börjar med den där bloggaren, Tomas Gustafson (s), har synpunkter på vad jag skriver i min blogg. Inte synpunkter på det jag skrivit om utan just om det jag inte skrivit om. Och jag lägger till under de senaste dagarna. Här blir jag beskylld för att jag inte har några åsikter. För någon vecka blev jag anklagad av någon annan att jag var en åsiktsmaskin. Det är banne mig inte lätt att tillfredsställa alla.

När och om vad jag skriver, är min ensak. Just nu har jag mycket annat omkring mig och hinner inte skriva så mycket. Men jag har rätt att reagera när jag tycker något är fel. Som med att alla hus visas på nätet med bilnummer och allt. Och jag tycker inte om aggressiv spelreklam oavsett om den kommer från Svenska Spel (något som jag kritiserat och debatterat under riksdagsåren) eller socialdemokratiska arbetarpartiet. Som att någon ringer hem till mig och vill att jag ska prenumerera på lotter. Och så tycker jag att det är dubbelmoral när sossarna går ut med reklam om att om man köper deras lotter så är det störst chans att bli miljonär. Störst! Jämfört med vilka? De borde i stället satsa på en politik som gör det möjligt att bli rik och tjäna en miljon på arbete i stället.

Så till nästa blogginlägg. Där fullmäktiges sverigedemokrat har lagt ut tio minuter med sig själv. Vad jag kunde se fanns det bara ett enda inlägg från någon annan. Så motståndarnas argument framgår inte eller om det han säger är relevant.

Bland de här tio minuterna är jag påhoppad en gång. Sverigedemokraten beskyllde islam för att vara det största hotet mot jämställdheten i Sverige. Det finns flera muslimer i fullmäktige och jag tyckte han skulle be om ursäkt för att han gjorde detta uttalande mot en hel grupp människor varav en del fanns i salen. Då säger han att han inte tänker be de som spottar på och förnedrar kvinnorna om ursäkt. Men det var ju faktiskt inte det jag sa. Jag gillar inte heller kvinnoförtryck. Men att vara muslim är definitivt inte lika med att man är kvinnoförtryckare. Det finns män i alla kulturer, även infödda svenskar, som förtrycker kvinnor och som använder både fysisk och psykisk misshandel mot kvinnor. Sverigedemokraterna kanske borde kolla sin egen jämställdhet till att börja med. Överrepresentationen av män bland partiets främsta företrädare är påtaglig. I partistyrelsen är två ledamöter av tolv kvinnor. I verkställande utskottet ingen.

I styrelsen för sverigedemokraterna i Sjuhärad finns en kvinna som suppleant. Resten är män. Var finns jämställdheten där?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sverigedemokraterna stavas med VERSAL i början på ordet "S"

Hälsningar
Claes-Göran

Wiktor sa...

Tycker det är det lamaste sättet att försvara Islam "det finns svenskar som är rötägg också"...

Är det ok då?

Det går knappast att jämföra då vi ickemuslimer inte följer koranen som det står tydligt i att man SKA misshandla/slå sin kvinna om hon är olydig.
M.a.o är det ok för dem

http://www.youtube.com/watch?v=8ZsAbNYtvGw