fredag 29 januari 2010

Ännu en opinionsmätning

Valtemperaturen stiger och opinionsmätningarna duggar tätt. Och den ena veckan ökar gapet mellan det i opinionsmätningarna ledande rödgröna alternativet och alliansen. I nästa så minskar det. Men det är den 19 september som det gäller. Som vi fick lära på demokratidagen i förrgår så är det många som bestämmer sig sista veckan. Så det hinner hända mycket ännu. Men visst finns det en del positivt i dagens mätning från Synnovate. (DN, SvD) Gapet minskar även om de rödgröna fortfarande leder. Folkpartiet ökar något och sd minskar. Att de två stora partierna, m och s, ökar är inte så konstigt. Den senaste veckan har fokus varit på just dessa partier i media. Partiledarnas debatter i radio och TV bidrar också till uppmärksamhet i de skrivna medierna. Även om inte jag tycker att den debatt jag såg i söndags i TV var särskilt upphetsande eller gav svar på särskilt många frågor. Särskilt inte hur s har tänkt sig kring detta med sjukpension före 58 års ålder. Radiodebatten har jag inte lyssnat på men har förstått att en av de frågor som gett efterspel är om vi ska tillåta burka i Sverige. (DN, SvD)

Jag kan väl inte påstå att jag är någon vän av burka men att lagstifta om att förbjuda den kan göra att en del (många är de inte) kvinnor blir ännu mer utestängda från samhället. Även om jag tycker att det andas förtryck så finns det de kvinnor som tar på sig burka eller niqab(den där i alla fall ögonen) syns på grund av att de vill det av religiösa skäl och vi har religionsfrihet i Sverige enligt grundlagen. Däremot tycker jag inte det är ok att bära burka eller niqab i vissa yrken. Och där är det inte tal om diskriminering.

Upplysning och åter upplysning för att tala om jämställdhet och annat. Sedan kan jag inte riktigt förstå resonemanget med att bara ögonen får synas som när man bär niqab. Det är ju ögonen som speglar människans skäl och som verkligen sänder ut signaler.

Inga kommentarer: