torsdag 21 januari 2010

I sena kvällen

Skriver några rader i den sena kvällen bara för att tala om att jag fortfarande finns till. Fast det är knappt. Jag vill varna för att blanda databaser och politik och ordförande mm i en idrottsförening. Fast det sistnämnda hoppas jag slippa ifrån om en månad. Men innan dess är det en hel del som ska fixas. Verksamhetsberättelse och budget och kontrolluppgifter till skatteverket. Det enda som skiljer mig från kungens lilla piga i visan är att jag slipper niga.

Nåväl. Snart hoppas jag kunna ägna mig lite mer åt politik och ladda inför valet. Även om jag väl också behöver inhysta jobb så jag kan försörja mig. Det kommer verkligen att bli ett spännande valår. Tongångarna kunde man skönja i dagens partiledardebatt. Det kommer att bli mycket prat om stupstockar och annat. Visst kunde regeringen skött hanteringen med sjukförsäkringen lite bättre men jag tror att det blir bra i sista änden. Självklart ska inte svårt sjuka tvingas till arbete. Men så snart man har minsta arbetsförmåga så måste väl det vara bättre att gå iväg och träffa andra arbetskamrater än att sitta hemma på sin kammare och tycka synd om sig själv.

Arbetet med integrationsgruppen accelererar. I förra veckan presenterade vi några av de förändringar vi vill göra. I dagarna lämnar vi in yttranden över några motioner. Bland annat en från sverigedemokraterna i Borås om att vi ska bryta mot grundlagen och ägna oss åt assimileringsfrämjande åtgärder i stället för att se till att de som kommer hit kommer in i samhället på ett bra sätt utan att de behöver ge upp sina egna traditioner. Självklart ska man följa svenska lagar och förordningar.

Och självklart får det inte bli fler flickor eller pojkar som mördas av sina egna släktingar för att de älskar fel person eller vill leva ett liv som de själva väljer. Det räcker inte bara med manifestationer som den idag för att hedra minnet av Fadime även om det är viktigt så att vi påminns. Det måste göras mycket mer för att skapa förståelse och kunskap hos dem som kommer i kontakt med flickor som riskerar att hamna i släktens klor. Regeringen satsar 36 miljoner för detta ändamål.

En förutsättning för att vi ska lyckas med att minska utanförskapet från arbetsmarknaden är att vi får ett bra näringsklimat som gör att fler företag startar och växer. Så att det skapas fler jobb. Jag har skrivit det förr men det förtjänar att upprepas. Utan företag ingen välfärd. Hur svårt kan det vara att begripa det? De som driver företag måste uppmuntras. Visst kan det finnas en och annan som utnyttjar systemet men de allra flesta är seriösa och vill att deras företag ska gå bra. En förutsättning för detta är att man är mån om sin personal.

Men nu stänger jag butiken för i kväll. I morgon är det fullmäktige mm.

1 kommentar:

Anonym sa...

Citat:
"Visst kan det finnas en och annan som utnyttjar systemet men de allra flesta är seriösa ... "

Varför tar varken du eller någon annan politiker upp de missförhållanden i invandringsprocesserna som dagligen påpekas av Merit Wager och hennes "miggor" på hennes blogg ???

Citat härifrån:
"Varför man i Sverige accepterar att 96 % påstår att de inte har en enda handling (annat än falska) som visar vilka och varifrån de är när de söker asyl, går inte att begripa.
Varför det av en del nästan anses som ”fult” och ”diskriminerande” ...., att påvisa fakta och kräva att den, som vill ha skydd här, ska visa sitt rätta jag, är också helt obegripligt."

Vänligen
Tjalle