söndag 11 oktober 2009

Viktigt med fokus

En dag då jag inte har en endaste tid inrutad i dagsschemat. Inte ens en tennistid. Vilket i och för sig kunde varit ok. Visserligen har jag en hel del jag måste göra men det får bli vad det blir.

Läste en artikel idag i DN idag (inte på nätet än, på söndagar har jag just nu tre papperstidningar) om hur mycket tid det går åt extra när man gör flera saker samtidigt. Jag är benägen att hålla med. Jag måste lära mig att fokusera mer. För att hinna med bättre. Mitt värsta "antifokus" är nog när jag ska städa för då hittar jag på tusen olika andra saker. Det fanns en övning i artikeln som jag dock inte gjort. Återkommer kanske med resultat senare. Nu ska jag försöka koncentrera mig på att skriva. Helt klart. Jag inser att jag måste träna på detta.

Jag läste också en artikel av Maciej Zaremba, journalist på DN, där han gjorde en jämförelse mellan de senaste 20 årens flyktingpolitik och hur det skulle se ut om man satte en gräns för hur många körkort som Vägverket skulle utfärda varje år. Hur många överklaganden och återkommande ansökningar det skulle bli från dem som inte kommer med i årets kvot. Oavsett förmågan att köra bil.

Zaremba menar att det inte är om flyktingen haft skyddsbehov eller inte som avgjort uppehållstillståndet utan om det fanns kvar av det årets kvot av antal uppehållstillstånd. Sedan har man överklagat och kanske till slut fått uppehållstillstånd av humanitära skäl. Fast man egentligen skulle ha fått uppehållstillstånd på grund av att man verkligen har flyktingskäl. Jämförelsen haltar lite men att det finns många som borde fått stanna av flyktingskäl redan vid första beslutet tror jag är sant. Orsakerna kan vara flera – att man inte blir betrodd, att man inte vågar berätta allt vid första tillfället, att man får ett ombud som mest tänker på pengarna, att man får en undermålig tolk (som till och med kan gå förföljarens ärenden) till exempel.

Kvinnor har rätt att få kvinnligt ombud och handläggare och tolk. Hon ska få veta att hon har den rätten. Det finns både en lag som är tydlig när det gäller kvinnors rättigheter och riktlinjer hos Migrationsverket men som inte alltid följs.

På grund av att asylprocessen fortfarande inte är rättssäker fullt ut så kommer det att finnas personer som kommer att gå under jorden på grund av att de inte vågar åka tillbaka till sitt hemland. Att det ska vara så svårt att förstå människors rädsla. Kanske för att vi lever i ett öppet land där vi har rätt att säga vad vi tycker och tänker. Så länge som vi inte skadar någon annan.

I Iran döms man till döden när man säger något som inte regimen gillar. Just nu är tre personer dömda till döden för att de vågat ha en annan uppfattning än regeringens. Enligt DN så är två av dem rojalister och vill ha shahen tillbaka. I Sverige finns det många som vill införa republik. Ingen skulle väl komma på idén att döma dessa personer till döden. Jag tror att vi har svårt att sätta oss in i att i en del andra länder har medborgarna inte samma rättigheter som vi. Det är så självklart för de flesta av oss att vi har yttrande- och tryckfrihet och att vi i stort sett kan leva det liv vi själva vill.

Men det är inte alla som alltid har rätt att leva som de vill, ens i Sverige. I natt kastades det in en hemmagjord bomb i RFSL:s lokaler i Borås. Ingen blev skadad men lokalen rökfylldes enligt BT. Jag blir både arg och ledsen. Varför ska inte de som älskar en person av sitt eget kön kunna ha samma rättigheter som alla andra? Hoppas att polisen hittar de ansvariga. Sverige har kommit långt i lagstiftningen när det gäller hbt-personers rättigheter men det behövs massor av information och kunskap för att ändra attityder. Så sådant här inte händer igen.

På annat håll i världen händer det ändå en del. Även om hbt-personer i många länder inte kan leva öppet. Till och med inom EU. Barack Obama har tagit ett steg framåt i frågan mot diskriminering av homosexuella. Lagen om att man inte får vara homosexuell i armén ska tas bort. (DN) Men det finns en hel del kvar för honom att göra.

Till slut. Mänskliga rättigheter måste vara i fokus oavsett det gäller flyktingar eller hbt-personer .

Inga kommentarer: