måndag 12 oktober 2009

Höstmåndagskväll

Ytterligare en dag till historien. En dag med en hel del innehåll. Lite tennisklubb förstås med lite datafix igen. Sedan gjorde jag ett besök på Billdalsskolan i Borås där jag träffade kvinnor som ganska nyligen kommit till Sverige. Och berättade om möjligheten att även kvinnor kan driva företag. Som ett alternativ till att vara anställd. Många har med sig kunskaper i bagaget från sina hemländer som skulle kunna användas för att driva ett företag, kanske tillsammans med andra i ett kooperativ. Det är alltid spännande att möta människor från andra delar av världen. De jag träffade idag kom från Irak, Kosovo och Somalia. Med olika förutsättningar men alla ville ha ett jobb. Alla är individer med känslor och drömmar precis som vi, som är födda i Sverige. Att träffa dessa kvinnor som tagit sig hit från jordens alla hörn ger en annan dimension till tillvaron och berikar.

Jag undrar ibland om de som brukar skrika högst om att invandrare kommer hit och vill leva på bidrag, någonsin har träffat en invandrare.

Sedan var det jobb till sena kvällen. Kursen om ägarskifte för kvinnor handlade om ekonomistyrning. Det var sista delen i Företagarskolan. Nu tar den verkliga köparskolan vid nästa vecka.

Och nu ska jag nog köpa mig en biljett till sängen. I morgon en ny innehållsrik dag. Jobb på förmiddagen, lunch med två unga män och sedan gruppmöte till kommunfullmäktige och sedan toppas kvällen med en intern fp-grupp om integration. Bäst att sova. Som det ser ut ingen tennisklubb i morgon. Lite på lunchen kanske.

Men först måste jag skaka fram en kod så jag kommer in på jobbtelefonen

Inga kommentarer: