söndag 19 juli 2009

Opinionsmätning och aborter

Sista dagen på semestern. För nu i alla fall. Om några veckor hägrar alpernas bergsstigar. Har hunnit med rätt mycket i alla fall på tre veckor. En vecka i Almedalen och sedan har jag fått en hel del gjort hemma. Lite skåp finns kvar att röja men det är ju en dag idag också om jag lämnar datorn åt sitt öde.

Men även idag finns en del att kommentera.

Dagens opinionsmätning är ointressant när det gäller resultatet utan för mig är den intressant ur ett annat perspektiv. Det vore intressant att veta hur den är gjord. Hur urvalet gjorts till exempel och hur många som svarat. När det gäller just webbundersökning blir jag oerhört tveksam. Även om allt fler har en egen dator hemma, dock inte alla, så finns det fortfarande många som är skeptiska. Något som jag har upplevt som datalärare. Dessutom är undersökningen gjord under sommaren då många har semester och kanske inte heller tillgång till en jobbdator. Och ska en sådan undersökning besvaras på arbetstid? Att betala för att använda en dator på Internetcafé e dyl tror jag inte många gör för att delta i en webbomröstning. Däremot är de som sympatiserar med piratpartiet självklart datorvana och har tillgång till dator. Därför känner jag stor tveksamhet inför en sådan här datoromröstning. Bortfall och antalet osäkra borde alltid anges i samband med alla opinionsmätningar. (Aftonbladet, SvD, DN)

Dagens andra bottennapp är förslaget om registrering av aborter. Vi behöver inte fler register. Det finns alltid en risk att ett register används på fel sätt. (SvD, Aftonbladet, DN)

Det är aldrig ett lätt beslut att göra en abort. Jag tror att i de flesta fall är det ett oerhört svårt beslut att fatta men det är självklart viktigt att möjligheten till abort finns. Att öka bördan för den som gör en abort med att hon dessutom hamnar i ett register känns inte rätt. Ska en kvinna som under stor vånda fattat sitt beslut inte kunna lägga detta bakom sig utan i framtiden ständigt bli påmind om detta i olika uppföljningar. För det är väl det som är avsikten. Jag kan inte heller förstå hur detta skulle kunna bidra till att minska antalet aborter.

Jag tror inte att det behövs någon större forskning för att hitta vägar till detta. De övriga förslagen i Miltons utredning med bättre sexualundervisning och billigare preventivmedel är en bra början. En minskad alkoholkonsumtion bland unga kan säkert också bidra till färre aborter.

1 kommentar:

Vilhelmina sa...

Jag tycker att det är sorgligt.

Det är sorgligt att svenska medier för folket bakom ljuset genom att vinkla något många kvinnor i själva verket skulle ha stor nytta av till ett löjligt utspel från "Storebror".

Läs mitt inlägg om varför abortregister är bra, och varför de inte kommer att kunna användas för att sätta dit någon!

http://vilhelminaullemar.se/blogg/?p=472

Vilhelmina